نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنکاوند, مهراندختfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, پریوشfa_IR
dc.contributor.authorآراسته, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:21:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:21:21Z
dc.date.available1399-08-21T23:21:21Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:21:21Z
dc.date.issued2018-04-01en_US
dc.date.issued1397-01-12fa_IR
dc.identifier.citationنکاوند, مهراندخت, جعفری, پریوش, آراسته, حمیدرضا. (1397). اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن. فصلنامه علوم پزشکی, 28(1), 58-65. doi: 10.29252/iau.28.1.58fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/iau.28.1.58
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1374-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493369
dc.description.abstractسابقه و هدف: یکی از عوامل کلیدی موثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. پیوند رفتارهای دانشجو وشرایط محیطی دانشگاه سبب ایجاد اشتیاق ودر نتیجه موفقیت فرد میشود. این مطالعه توصیفی- همبستگی، پیمایشی با هدف بررسی وضعیت اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ونقش  محیط یاددهی و یادگیری بر آن انجام گرفت.  روش بررسی: این مطالعه بر روی  364 نمونه که به روش تصادفی خوشه­ای- طبقه­ای انتخاب شدند، با استفاده از پرسش­نامه استاندارد اشتیاق تحصیلی (SESQ) و پرسش­نامه خودساخته محیط یاددهی و یادگیری انجام گرفت. روایی پرسش­نامه ها ازطریق روایی محتوایی، صوری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به دست آمد و  ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ  برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 89/0  و برای پرسسش­نامه محیط یاددهی و یادگیری 95/0 برآورد شد. برای تحلیل داده­ها  از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافته­ها: میانگین اشتیاق در دانشجویان علوم پزشکی  47/3 و بالاتر از حد متوسط بود. بین کل "محیط یاددهی-یادگیری" و همچنین همه ابعاد آن با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌های مثبت و معنی‌داری در سطح 01/0 وجود داشت (473/0=r). "رابطه استاد- دانشجو" بیشترین همبستگی (429/0=r) و "تعامل دانشجویان" کمترین همبستگی (292/0=r) را با "اشتیاق تحصیلی" داشت. نتیجه­گیری:  نتایج نشان داد سه مولفه "ابطه استاد- دانشجو"، "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و "جو کلاس" در پیش‌بینی متغیر "اشتیاق تحصیلی"  اثر گذار هستند.fa_IR
dc.format.extent230
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/iau.28.1.58
dc.subjectاشتیاق تحصیلیfa_IR
dc.subjectمحیط یاددهی و یادگیریfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectعلوم پزشکیfa_IR
dc.subjectمدیریت آموزشیfa_IR
dc.titleاشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحليلي/مقطعي/توصيفيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue1
dc.citation.spage58
dc.citation.epage65


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد