| dc.contributor.author | نکاوند, مهراندخت | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفری, پریوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | آراسته, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:21:21Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:21:21Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:21:21Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:21:21Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نکاوند, مهراندخت, جعفری, پریوش, آراسته, حمیدرضا. (1397). اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن. فصلنامه علوم پزشکی, 28(1), 58-65. doi: 10.29252/iau.28.1.58 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/iau.28.1.58 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1374-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493369 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: یکی از عوامل کلیدی موثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. پیوند رفتارهای دانشجو وشرایط محیطی دانشگاه سبب ایجاد اشتیاق ودر نتیجه موفقیت فرد میشود. این مطالعه توصیفی- همبستگی، پیمایشی با هدف بررسی وضعیت اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ونقش محیط یاددهی و یادگیری بر آن انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه بر روی 364 نمونه که به روش تصادفی خوشهای- طبقهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه استاندارد اشتیاق تحصیلی (SESQ) و پرسشنامه خودساخته محیط یاددهی و یادگیری انجام گرفت. روایی پرسشنامه ها ازطریق روایی محتوایی، صوری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به دست آمد و ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 89/0 و برای پرسسشنامه محیط یاددهی و یادگیری 95/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام استفاده شد.
یافتهها: میانگین اشتیاق در دانشجویان علوم پزشکی 47/3 و بالاتر از حد متوسط بود. بین کل "محیط یاددهی-یادگیری" و همچنین همه ابعاد آن با "اشتیاق تحصیلی" همبستگیهای مثبت و معنیداری در سطح 01/0 وجود داشت (473/0=r). "رابطه استاد- دانشجو" بیشترین همبستگی (429/0=r) و "تعامل دانشجویان" کمترین همبستگی (292/0=r) را با "اشتیاق تحصیلی" داشت.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد سه مولفه "ابطه استاد- دانشجو"، "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و "جو کلاس" در پیشبینی متغیر "اشتیاق تحصیلی" اثر گذار هستند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 230 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/iau.28.1.58 | |
| dc.subject | اشتیاق تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | محیط یاددهی و یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت آموزشی | fa_IR |
| dc.title | اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحليلي/مقطعي/توصيفي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 58 | |
| dc.citation.epage | 65 | |