اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن
(ندگان)پدیدآور
نکاوند, مهراندختجعفری, پریوشآراسته, حمیدرضانوع مدرک
Textتحليلي/مقطعي/توصيفي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: یکی از عوامل کلیدی موثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. پیوند رفتارهای دانشجو وشرایط محیطی دانشگاه سبب ایجاد اشتیاق ودر نتیجه موفقیت فرد میشود. این مطالعه توصیفی- همبستگی، پیمایشی با هدف بررسی وضعیت اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ونقش محیط یاددهی و یادگیری بر آن انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه بر روی 364 نمونه که به روش تصادفی خوشهای- طبقهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه استاندارد اشتیاق تحصیلی (SESQ) و پرسشنامه خودساخته محیط یاددهی و یادگیری انجام گرفت. روایی پرسشنامه ها ازطریق روایی محتوایی، صوری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به دست آمد و ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 89/0 و برای پرسسشنامه محیط یاددهی و یادگیری 95/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام استفاده شد.
یافتهها: میانگین اشتیاق در دانشجویان علوم پزشکی 47/3 و بالاتر از حد متوسط بود. بین کل "محیط یاددهی-یادگیری" و همچنین همه ابعاد آن با "اشتیاق تحصیلی" همبستگیهای مثبت و معنیداری در سطح 01/0 وجود داشت (473/0=r). "رابطه استاد- دانشجو" بیشترین همبستگی (429/0=r) و "تعامل دانشجویان" کمترین همبستگی (292/0=r) را با "اشتیاق تحصیلی" داشت.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد سه مولفه "ابطه استاد- دانشجو"، "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و "جو کلاس" در پیشبینی متغیر "اشتیاق تحصیلی" اثر گذار هستند.
کلید واژگان
اشتیاق تحصیلیمحیط یاددهی و یادگیری
دانشجویان
علوم پزشکی
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-011397-01-12
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایرانگروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
شاپا
1023-59222008-3386




