• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 28, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 28, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن

    (ندگان)پدیدآور
    نکاوند, مهراندختجعفری, پریوشآراسته, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    230.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحليلي/مقطعي/توصيفي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: یکی از عوامل کلیدی موثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. پیوند رفتارهای دانشجو وشرایط محیطی دانشگاه سبب ایجاد اشتیاق ودر نتیجه موفقیت فرد میشود. این مطالعه توصیفی- همبستگی، پیمایشی با هدف بررسی وضعیت اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ونقش  محیط یاددهی و یادگیری بر آن انجام گرفت.  روش بررسی: این مطالعه بر روی  364 نمونه که به روش تصادفی خوشه­ای- طبقه­ای انتخاب شدند، با استفاده از پرسش­نامه استاندارد اشتیاق تحصیلی (SESQ) و پرسش­نامه خودساخته محیط یاددهی و یادگیری انجام گرفت. روایی پرسش­نامه ها ازطریق روایی محتوایی، صوری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به دست آمد و  ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ  برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 89/0  و برای پرسسش­نامه محیط یاددهی و یادگیری 95/0 برآورد شد. برای تحلیل داده­ها  از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافته­ها: میانگین اشتیاق در دانشجویان علوم پزشکی  47/3 و بالاتر از حد متوسط بود. بین کل "محیط یاددهی-یادگیری" و همچنین همه ابعاد آن با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌های مثبت و معنی‌داری در سطح 01/0 وجود داشت (473/0=r). "رابطه استاد- دانشجو" بیشترین همبستگی (429/0=r) و "تعامل دانشجویان" کمترین همبستگی (292/0=r) را با "اشتیاق تحصیلی" داشت. نتیجه­گیری:  نتایج نشان داد سه مولفه "ابطه استاد- دانشجو"، "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و "جو کلاس" در پیش‌بینی متغیر "اشتیاق تحصیلی"  اثر گذار هستند.
    کلید واژگان
    اشتیاق تحصیلی
    محیط یاددهی و یادگیری
    دانشجویان
    علوم پزشکی
    مدیریت آموزشی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-04-01
    1397-01-12
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
    گروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
    مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/iau.28.1.58
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1374-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493369

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب