اثر بخشی آموزش خود متمایز سازی بر صمیمیت، سازگاری و توانایی ابراز وجود زنان متاهل
(ندگان)پدیدآور
ساسانی, مهردادفتحی اقدم, قربانپویا منش, جعفرامیری مجد, مجتبینوع مدرک
Textتحليلي/مقطعي/توصيفي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش خود متمایز سازی بر صمیمیت، سازگاری و ابراز وجود زنان متاهل انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، پیش آزمون –پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه زنان متاهل دارای مدت ازدواج زیر 5 سال و سن بین 20 تا 40 سال شهر تبریز بودند. 30 زن متاهل به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری دادهها در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری از پرسشنامه صمیمیت زناشویی، پرسشنامه سازگاری و پرسشنامه ابراز وجود استفاده شد، سپس گروه آزمایش تحت آموزش مفاهیم خودمتمایزسازی به مدت 18ساعت در 12هفته قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: بین گروه آزمایش و گروه کنترل در صمیمیت، سازگاری و توانایی ابراز وجود تفاوت معنیداری وجود داشت (005/0 >p)، به عبارتی تفاوت بین نمرات دو گروه نشان داد که آموزش خودمتمایز سازی بر صمیمیت، سازگاری و توانایی ابراز وجود زنان متاهل موثر است.
نتیجهگیری: از این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که آموزش خودمتمایز سازی برای کاهش مشکلات زناشویی زنان متاهل تاثیر بالایی دارد. این امر اهمیت استفاده از این رویکرد را در برنامه ریزی درمانی و مداخلات بالینی در مورد مشکلات زناشویی نشان میدهد.
کلید واژگان
خود متمایز سازیصمیمیت
سازگاری
ابرازوجود
زنان متاهل
روانشناسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-011399-06-11
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مشاوره، واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایراناستادیار گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، واحد ابهر ،دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
شاپا
1023-59222008-3386




