بررسی اثر تحریکات بینایی در بهبود تمیز شنیداری کودکان آموزشپذیر سندرم داون شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
خلیلی کرمانی, فاطمهبهزادی, صفیهجاذبی زاده, محمدهادینوع مدرک
Textموردي- شاهدي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: علیرغم وجود مشکل در پردازش و تمیز شنیداری افراد مبتلا به سندرم داون،این افراد مجهز به سیستم بینایی قوی میباشند. جفت شدن فرایندهای بینایی و شنیداری بر طبق crossed modality و نیز تاثیر عملکرد نورونهای آینهای با توجه به نقش آنها در انتقال معنای حرکت از بینایی به شنیداری، دلایل انتخاب و ارایه محرکات بینایی برای تاثیر گذاری بر مهارت شنیداری در مطالعه حاضر محسوب میشوند.
روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس تحقیقات مشابه، تعداد 60 فرد مبتلا به سندرم داون آموزشپذیر شرکت داده شده و با نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در ابتدا تست تمیز شنیداری man wep از هر دو گروه گرفته شد. به گروه آزمایش، 10 جلسه الگوهای بینایی ارائه و بعد مجدد تست مذکور اجرا شد. پس از گردآوری اطلاعات، در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل به عمل آمد.
یافتهها: تحلیل دادهها از طریق t student دو گروه مستقل و وابسته، نشان داد که تحریکات بینایی بر بهبود تمیز شنیداری کودکان سندرم داون موثر خواهند بود (05/0>p).نتیجهگیری: این تحقیق نشان میدهد که تحریکات بینایی در کودکان سندرم داون میتواند مهارت تمیز شنیداری آنها را تقویت کند.
کلید واژگان
تمیز شنیداریکراس مودال
نورونهای آینهای
سندرم داون
روانشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-06-011391-03-12
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهندکترای علوم جانوری، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
شاپا
1023-59222008-3386




