نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاظمی, آمنه ساداتfa_IR
dc.contributor.authorبنی جمالی, شکوه الساداتfa_IR
dc.contributor.authorاحدی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorفرخی, نورعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:19:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:19:27Z
dc.date.available1399-08-21T23:19:27Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:19:27Z
dc.date.issued2012-06-01en_US
dc.date.issued1391-03-12fa_IR
dc.identifier.citationکاظمی, آمنه سادات, بنی جمالی, شکوه السادات, احدی, حسن, فرخی, نورعلی. (1391). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSD) و مشکلات روان‌شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن ناشی از جنگ تحمیلی. فصلنامه علوم پزشکی, 22(2), 122-129.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-567-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493182
dc.description.abstractسابقه و هدف: STSDاختلالی است که به عنوان تأثیرات منفی مواجهه ثانویه بارویدادهای ضربه‌ای دربین اطرافیان ونزدیکان بیماران مبتلا به PTSD دیده می‌شود و نشانه‌های بالینی آن مشابه نشانه‌های موجود درافرادی است که به طورمستقیم درمعرض مواجهه با آسیب قرارگرفته اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری در کاهش علائم STSD و مشکلات روان شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ بود. روش بررسی: دراین پژوهش نیمه‌آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 28 نفر همسران جانبازان مبتلا به PTSD به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی طی 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفت. آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس‌های سنجش اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSS)، سنجش افسردگی، اضطراب، استرس (DASS)، سنجش نگرش‌های ناکارآمد (DAS) و پرسشنامه افکار خودآیند منفی (ATQ) ارزیابی شدند. داده‌ها با روش آماری T-Test تحلیل شدند. یافته‌ها: آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری در کاهش علایم کلی اختلال استرس پس از ضربه ثانویه و متغیرهای وابسته به آن شامل افکار و تصورات مزاحم، پاسخ‌های اجتنابی و علایم برانگیختگی و همچنین کاهش علایم افسردگی، اضطراب، استرس، میزان نگرش‌های ناکارآمد و میزان فراوانی و اعتقاد به افکار خودآیند منفی در آزمودنی‌ها اثربخش بود (05/0>p). نتیجه‌گیری: از یافته‌های این پژوهش نتیجه‌گیری می‌شود که جلسات ده‌گانه آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه و مشکلات روان‌شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن تأثیرگذار است.fa_IR
dc.format.extent156
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectراهبردهای شناختی- رفتاریfa_IR
dc.subjectاختلال استرس پس از ضربه ثانویهfa_IR
dc.subjectمشکلات روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSD) و مشکلات روان‌شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن ناشی از جنگ تحمیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeنيمه تجربيfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روان‌شناسی، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue2
dc.citation.spage122
dc.citation.epage129


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد