نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالحی, شیواfa_IR
dc.contributor.authorصفوی, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorمشعوف, سهیلاfa_IR
dc.contributor.authorپارچه بافیه, سمانهfa_IR
dc.contributor.authorفشارکی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:18:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:18:28Z
dc.date.available1399-08-21T23:18:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:18:28Z
dc.date.issued2016-04-01en_US
dc.date.issued1395-01-13fa_IR
dc.identifier.citationصالحی, شیوا, صفوی, محبوبه, مشعوف, سهیلا, پارچه بافیه, سمانه, فشارکی, محمد. (1395). بررسی تاثیر به کار گیری آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت بالینی دانشجویان پرستاری (کارورز و کارآموز). فصلنامه علوم پزشکی, 26(1), 36-45.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1059-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493079
dc.description.abstractسابقه و هدف: یادگیری از طریق همتایان, روشی معتبر برای بهبود مهارت­های روان حرکتی وکاهش استرس است که درآن دانشجویان علاوه بر نظارت اجرای مهارت بالینی، خود نیز به تمرین می­پردازند، حس مسئولیت پذیری و مشارکت فعال دانشجویان تقویت شده و افراد مسئولیت یادگیری خود را به عهده می­گیرند، همچنین برای وظایف آیندۀ خود آماده می­شوند و در مقایسه با سایر روش­ها کم هزینه­تر است. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر به کار گیری آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت بالینی دانشجویان پرستاری (کارورز و کار آموز) بود. روش بررسی: در این مطالعۀ نیمه تجربی، 71 دانشجوی کارورز در عرصه و 84 کارآموز به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. جهت ارزشیابی مهارت بالینی، از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته (40 سوال مشتمل بر دو بخش 20 سوال استاندارد مراقبتی و20 سوال  استاندارد مهارت بالینی) قبل و بعد از کارورزی استفاده شد. جهت اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوا و برای پایایی از آزمون مجدد استفاده شد. یافته­ها: میانگین و انحراف معیار مهارت بالینی دانشجویان کارورز عرصه در گروه مداخله بعد از کارورزی 628/0±18/39و در گروه شاهد 77/3±23/32 بود (0001/0>p). میانگین و انحراف معیار در کارآموزان گروه مداخله 45/2±94/36و در گروه شاهد 40/4±73/32 بود  (0001/0>p). نتیجه­گیری: آموزش توسط همتایان در یادگیری مهارت­های بالینی و همچنین ارتقاء سطح آموزش بالینی دانشجویان سال پایین­تر و خود افراد مؤثر است. واژگان کلیدی: آموزش توسط  گروه همتایان، یاد گیری مهارت بالینیfa_IR
dc.format.extent257
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectآموزش توسط گروه همتایانfa_IR
dc.subjectیاد گیری مهارت بالینیfa_IR
dc.subjectمدیریت آموزشیfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر به کار گیری آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت بالینی دانشجویان پرستاری (کارورز و کارآموز)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeنيمه تجربيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریتها، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ گروه پرستاری،واحدعلوم پزشکی تهران،دانشگاه آزاداسلامی،تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاداسلامی، تهران ،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه پرستاری ، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس؛ گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی،تهران ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue1
dc.citation.spage36
dc.citation.epage45


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد