نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرستمی, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorشریعت نیا, کاظمfa_IR
dc.contributor.authorخواجوند خوشلی, افسانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:17:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:17:58Z
dc.date.available1399-08-21T23:17:58Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:17:58Z
dc.date.issued2015-01-01en_US
dc.date.issued1393-10-11fa_IR
dc.identifier.citationرستمی, اعظم, شریعت نیا, کاظم, خواجوند خوشلی, افسانه. (1393). بررسی رابطه خودکار آمدی و ذهن آگاهی با نشخوار فکری دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. فصلنامه علوم پزشکی, 24(4), 254-259.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-876-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493030
dc.description.abstractسابقه و هدف: خودکارآمدی به عنوان باور به توانمندی خود و ذهن آگاهی به عنوان حضور ذهن وبودن در اکنون به صورت هدفمند و خالی از قضاوت نقش مهمی برافسردگی و البته نشخوارفکری افراد دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی و ذهن آگاهی با نشخوارفکری است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، 380 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982)، سیاهه نشخوار فکری (1386) و مهارت‌های ذهن آگاهی کنتاکی (2004) بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون ضریب همبستگی پیرسون وآزمون t دوگروه مستقل و رگرسیون خطی برای پیش بینی تحلیل شدند. یافته‌ها: بین خودکارآمدی ونشخوار فکری و همچنین بین ذهن آگاهی و نشخوار فکری رابطه معنی‌دار منفی وجود داشت، یعنی با افزایش خودکارآمدی به میزان 23/0 و با افزایش ذهن آگاهی به میزان 21/0 از نشخوار فکری کاسته می‌شد؛ ولی بین خودکارآمدی و ذهن آگاهی به میزان 56/0 رابطه معنی‌دار مثبت وجود داشت، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می‌یافت. بین خودکارآمدی زنان و مردان دانشجو تفاوت معنی‌دار وجود داشت، ولی بین ذهن آگاهی و نشخوارفکری آنان تفاوت معنی‌دار وجود نداشت. تحت تاثیر خودکارآمدی نیز متغیر ذهن آگاهی از رگرسیون خارج شد. در ضمن، خودکارآمدی تاثیر معکوسی بر نشخوار فکری داشت و تقریبا 08/0 از واریانس نشخوار فکری را تبیین می‌کرد. نتیجه‌گیری: با افزایش خودکارآمدی و ذهن آگاهی از طریق زندگی هدفمند و درک اکنون بدون قضاوت و باور من می‌توانم، از نشخوار فکری که ریشه بسیاری از مسایل و مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی و احساس ناتوانی است پیشگیری می‌شود.fa_IR
dc.format.extent102
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectنشخوار فکریfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectروانپزشکیfa_IR
dc.titleبررسی رابطه خودکار آمدی و ذهن آگاهی با نشخوار فکری دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرودfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحليلي/مقطعي/توصيفيfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهرfa_IR
dc.contributor.departmentرئیس دانشگاه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهرfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue4
dc.citation.spage254
dc.citation.epage259


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد