| dc.contributor.author | رستمی, اعظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریعت نیا, کاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | خواجوند خوشلی, افسانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:17:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:17:58Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:17:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:17:58Z | |
| dc.date.issued | 2015-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رستمی, اعظم, شریعت نیا, کاظم, خواجوند خوشلی, افسانه. (1393). بررسی رابطه خودکار آمدی و ذهن آگاهی با نشخوار فکری دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. فصلنامه علوم پزشکی, 24(4), 254-259. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-876-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/493030 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: خودکارآمدی به عنوان باور به توانمندی خود و ذهن آگاهی به عنوان حضور ذهن وبودن در اکنون به صورت هدفمند و خالی از قضاوت نقش مهمی برافسردگی و البته نشخوارفکری افراد دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی و ذهن آگاهی با نشخوارفکری است.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، 380 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982)، سیاهه نشخوار فکری (1386) و مهارتهای ذهن آگاهی کنتاکی (2004) بود. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون ضریب همبستگی پیرسون وآزمون t دوگروه مستقل و رگرسیون خطی برای پیش بینی تحلیل شدند.
یافتهها: بین خودکارآمدی ونشخوار فکری و همچنین بین ذهن آگاهی و نشخوار فکری رابطه معنیدار منفی وجود داشت، یعنی با افزایش خودکارآمدی به میزان 23/0 و با افزایش ذهن آگاهی به میزان 21/0 از نشخوار فکری کاسته میشد؛ ولی بین خودکارآمدی و ذهن آگاهی به میزان 56/0 رابطه معنیدار مثبت وجود داشت، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش مییافت. بین خودکارآمدی زنان و مردان دانشجو تفاوت معنیدار وجود داشت، ولی بین ذهن آگاهی و نشخوارفکری آنان تفاوت معنیدار وجود نداشت. تحت تاثیر خودکارآمدی نیز متغیر ذهن آگاهی از رگرسیون خارج شد. در ضمن، خودکارآمدی تاثیر معکوسی بر نشخوار فکری داشت و تقریبا 08/0 از واریانس نشخوار فکری را تبیین میکرد.
نتیجهگیری: با افزایش خودکارآمدی و ذهن آگاهی از طریق زندگی هدفمند و درک اکنون بدون قضاوت و باور من میتوانم، از نشخوار فکری که ریشه بسیاری از مسایل و مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی و احساس ناتوانی است پیشگیری میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 102 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | نشخوار فکری | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشکی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه خودکار آمدی و ذهن آگاهی با نشخوار فکری دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحليلي/مقطعي/توصيفي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مدرس، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر | fa_IR |
| dc.contributor.department | رئیس دانشگاه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 254 | |
| dc.citation.epage | 259 | |