بررسی رابطه خودکار آمدی و ذهن آگاهی با نشخوار فکری دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
(ندگان)پدیدآور
رستمی, اعظمشریعت نیا, کاظمخواجوند خوشلی, افسانهنوع مدرک
Textتحليلي/مقطعي/توصيفي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: خودکارآمدی به عنوان باور به توانمندی خود و ذهن آگاهی به عنوان حضور ذهن وبودن در اکنون به صورت هدفمند و خالی از قضاوت نقش مهمی برافسردگی و البته نشخوارفکری افراد دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی و ذهن آگاهی با نشخوارفکری است.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، 380 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982)، سیاهه نشخوار فکری (1386) و مهارتهای ذهن آگاهی کنتاکی (2004) بود. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون ضریب همبستگی پیرسون وآزمون t دوگروه مستقل و رگرسیون خطی برای پیش بینی تحلیل شدند.
یافتهها: بین خودکارآمدی ونشخوار فکری و همچنین بین ذهن آگاهی و نشخوار فکری رابطه معنیدار منفی وجود داشت، یعنی با افزایش خودکارآمدی به میزان 23/0 و با افزایش ذهن آگاهی به میزان 21/0 از نشخوار فکری کاسته میشد؛ ولی بین خودکارآمدی و ذهن آگاهی به میزان 56/0 رابطه معنیدار مثبت وجود داشت، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش مییافت. بین خودکارآمدی زنان و مردان دانشجو تفاوت معنیدار وجود داشت، ولی بین ذهن آگاهی و نشخوارفکری آنان تفاوت معنیدار وجود نداشت. تحت تاثیر خودکارآمدی نیز متغیر ذهن آگاهی از رگرسیون خارج شد. در ضمن، خودکارآمدی تاثیر معکوسی بر نشخوار فکری داشت و تقریبا 08/0 از واریانس نشخوار فکری را تبیین میکرد.
نتیجهگیری: با افزایش خودکارآمدی و ذهن آگاهی از طریق زندگی هدفمند و درک اکنون بدون قضاوت و باور من میتوانم، از نشخوار فکری که ریشه بسیاری از مسایل و مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی و احساس ناتوانی است پیشگیری میشود.
کلید واژگان
خودکارآمدیذهن آگاهی
نشخوار فکری
دانشجویان
روانپزشکی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-01-011393-10-11
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
مدرس، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهررئیس دانشگاه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان
شاپا
1023-59222008-3386




