| dc.contributor.author | کچویی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | اشرفی, عماد | fa_IR |
| dc.contributor.author | مومنی روچی, منا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسین پور, آناهیتا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حافظی, پرندیس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:17:17Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:17:17Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:17:17Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:17:17Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کچویی, محسن, اشرفی, عماد, مومنی روچی, منا, حسین پور, آناهیتا, حافظی, پرندیس. (1397). پیش بینی نشانههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر براساس اجتناب تجربی و ذهن آگاهی. فصلنامه علوم پزشکی, 29(1), 92-99. doi: 10.29252/iau.29.1.92 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/iau.29.1.92 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1535-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492970 | |
| dc.description.abstract | strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;سابقه و هدف/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;طبق الگوهای تنظیم هیجان/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ی آسیبshy;شناسی خوردن/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;، رفتارهای خوردن بیمارگون تلاشshy;هایی ناسازگارانه برای اجتناب یا گریز از تجربهshy;های درونی ناخوشایند هستند. هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطۀ بین اجتناب تجربی و ذهن آگاهی با نشانهshy;/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;شناسی/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; اختلالshy;های خوردن در میان دانشجویان مونث مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی بود./span/span/span/embr
strongspan style=letter-spacing:-.3pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش بررسی/span/span/span/strongemspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;در این پژوهش توصیفی-همبستگی، 350 دانشجوی مونث در سال 1395 /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;که ملاکshy;های ورود به مطالعه را برآورده میshy;کردند /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;به شیوۀ نمونهshy;گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهshy;های مقیاس تشخیصی اختلالshy;های خوردن (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;EDDS/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)، پرسشنامۀ پذیرش و عمل-نسخۀ دوم (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;AAQ-II/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)، و مقیاس آگاهی از توجه آگاهانه (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;MAAS/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;) مورد استفاده قرار گرفتند./span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; تحلیل دادهshy;ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد/span/span/span/emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/spannbsp;br
strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;یافته/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:14.0pt;shy;/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ها:/span/span/span/strong emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;رابطۀ مثبت معنیshy;داری بین /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نشانهshy;shy;شناسی اختلال خوردن و /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;اجتناب تجربی/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; (01/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;P/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; و رابطۀ منفی معنیshy;داری بین نشانهshy;شناسی اختلال خوردن و ذهن آگاهی /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;(01/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;P/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; وجود داشت/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;./span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر دو سازۀ اجتناب تجربی و ذهن آگاهی پیشshy;بینیshy;کنندهshy;های معنیshy;دار نشانهshy;شناسی اختلالshy;های خوردن هستند/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/embr
strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتیجه/span/spanspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/spanspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;گیری/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;طبق این نتایج، میshy;توان نتیجه گرفت که ممکن است اجتناب از تجربیات درونی و ذهن آگاهی پایین در خوردن بیمارگون نقش داشته باشند. بنابراین، توسعۀ مهارتshy;های تنظیمی که بتوان از آنها در هنگام مواجهه با تجربیات ناخوشایند استفاده کرد، میshy;تواند در پیشگیری و درمان اختلال خوردن مفید باشد/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/em | fa_IR |
| dc.format.extent | 238 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/iau.29.1.92 | |
| dc.subject | اختلالهای تغذیه و خوردن | fa_IR |
| dc.subject | اجتناب تجربی | fa_IR |
| dc.subject | ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | پیش بینی نشانههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر براساس اجتناب تجربی و ذهن آگاهی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحليلي/مقطعي/توصيفي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده درمانی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی روان شناسی، گروه روان شناسی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 92 | |
| dc.citation.epage | 99 | |