• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی نشانه‌های اختلال خوردن در دانشجویان دختر براساس اجتناب تجربی و ذهن آگاهی

    (ندگان)پدیدآور
    کچویی, محسناشرفی, عمادمومنی روچی, مناحسین پور, آناهیتاحافظی, پرندیس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    238.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحليلي/مقطعي/توصيفي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;سابقه و هدف/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;طبق الگوهای تنظیم هیجان/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ی آسیبshy;شناسی خوردن/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;، رفتارهای خوردن بیمارگون تلاشshy;هایی ناسازگارانه برای اجتناب یا گریز از تجربهshy;های درونی ناخوشایند هستند. هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطۀ بین اجتناب تجربی و ذهن آگاهی با نشانهshy;/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;شناسی/span/span/span/ememspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; اختلالshy;های خوردن در میان دانشجویان مونث مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی بود./span/span/span/embr strongspan style=letter-spacing:-.3pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;روش بررسی/span/span/span/strongemspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;در این پژوهش توصیفی-همبستگی، 350 دانشجوی مونث در سال 1395 /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;که ملاکshy;های ورود به مطالعه را برآورده میshy;کردند /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;به شیوۀ نمونهshy;گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهshy;های مقیاس تشخیصی اختلالshy;های خوردن (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;EDDS/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)، پرسشنامۀ پذیرش و عمل-نسخۀ دوم (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;AAQ-II/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)، و مقیاس آگاهی از توجه آگاهانه (/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-size:12.0pt;MAAS/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;) مورد استفاده قرار گرفتند./span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; تحلیل دادهshy;ها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد/span/span/span/emspan style=letter-spacing:-.3pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/spannbsp;br strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;یافته/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:14.0pt;shy;/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;ها:/span/span/span/strong emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;رابطۀ مثبت معنیshy;داری بین /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نشانهshy;shy;شناسی اختلال خوردن و /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;اجتناب تجربی/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; (01/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;P/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; و رابطۀ منفی معنیshy;داری بین نشانهshy;شناسی اختلال خوردن و ذهن آگاهی /span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;(01/0/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;P/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;)/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; وجود داشت/span/span/span/ememspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-size:10.0pt;./span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt; تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر دو سازۀ اجتناب تجربی و ذهن آگاهی پیشshy;بینیshy;کنندهshy;های معنیshy;دار نشانهshy;شناسی اختلالshy;های خوردن هستند/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/embr strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;نتیجه/span/spanspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;shy;/span/span/spanspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;گیری/span/span/strongemspan style=font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;:/span/span/span/em emspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;طبق این نتایج، میshy;توان نتیجه گرفت که ممکن است اجتناب از تجربیات درونی و ذهن آگاهی پایین در خوردن بیمارگون نقش داشته باشند. بنابراین، توسعۀ مهارتshy;های تنظیمی که بتوان از آنها در هنگام مواجهه با تجربیات ناخوشایند استفاده کرد، میshy;تواند در پیشگیری و درمان اختلال خوردن مفید باشد/span/span/span/ememspan style=letter-spacing:-.2pt;font-weight:normal;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;./span/span/span/em
    کلید واژگان
    اختلال‌های تغذیه و خوردن
    اجتناب تجربی
    ذهن آگاهی
    روانشناسی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-03-01
    1397-12-10
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده درمانی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
    دانشجوی کارشناسی روان شناسی، گروه روان شناسی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/iau.29.1.92
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1535-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492970

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب