نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکنگرلو, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorلطفی‌کاشانی, فرحfa_IR
dc.contributor.authorوزیری, شهرامfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:17:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:17:09Z
dc.date.available1399-08-21T23:17:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:17:09Z
dc.date.issued2012-09-01en_US
dc.date.issued1391-06-11fa_IR
dc.identifier.citationکنگرلو, مهناز, لطفی‌کاشانی, فرح, وزیری, شهرام. (1391). تاثیر آموزش خانواده درکاهش مشکلات رفتاری‌کودکان مبتلا به اختلال‌کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD). فصلنامه علوم پزشکی, 22(3), 216-220.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-595-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492957
dc.description.abstractسابقه و هدف: اختلال بیش‏‏‌ فعالی و کمبود توجه (ADHD) از شایع‏‏‌ترین اختلال‏‏‌های رفتاری در دوران کودکی است. به دلیل تنوع مشکلات کودکان بیش‌ فعال، شیوه‏‏‌های درمانی متفاوتی نظیر دارودرمانی و رفتاردرمانی برای درمان این کودکان به کار رفته ‌است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش والدین در کاهش مشکلات کودکان مبتلا به این نوع اختلال می‌باشد. روش بررسی: تحقیق حاضر با استفاده از روش آزمایشی (طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون) و روش نمونه‌گیری دردسترس صورت پذیرفت. 32 نفر از والدین دانش‌آموزان پسر مبتلا به بیش‌فعالی در چهار دبستان پسرانۀ منطقۀ چهار دراین تحقیق شرکت کردند که 18 نفر از والدین به طور تصادفی در گروه آزمایش قرار گرفتند و در ده جلسه دو ساعته آموزشی حضور یافتند و 14 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند که جلسات آموزشی برای آنان برگزار نشد. آزمون با استفاده از پرسشنامه راتر (1967) در پیش و پس ازپایان جلسات در هر دوگروه انجام شد. سپس داده‌ها به کمک آماره‌های توصیفی و با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین پرخاشگری در کودکان قبل از آموزش والدین 61/7 و پس از آموزش به 32/6 رسید، ولی در کودکانی که والدین آنان آموزشی دریافت نکردند کاهش مشکلات رفتاری دیده نشد. به عبارتی، در گروه آزمایشی کاهش قابل توجهی در خصوص مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به بیش‌فعالی، نسبت به گروه کنترل، دیده شد (001/0>P). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش اصول رفتاری به والدین، در کاهش رفتارهای ایذایی کودکان مبتلا به بیش‌فعالی می‌تواند مؤثر واقع شود.fa_IR
dc.format.extent139
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectآموزش والدینfa_IR
dc.subjectمشکلات رفتاریfa_IR
dc.subjectاختلال کمبود توجهfa_IR
dc.subjectبیش‌فعالیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش خانواده درکاهش مشکلات رفتاری‌کودکان مبتلا به اختلال‌کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeموردي- شاهديfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، دانشکده روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روانشناسی دانشکده روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان، دانشکده پزشکی، دانشگاه عوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روانشناسی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue3
dc.citation.spage216
dc.citation.epage220


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد