• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 22, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 22, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش خانواده درکاهش مشکلات رفتاری‌کودکان مبتلا به اختلال‌کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)

    (ندگان)پدیدآور
    کنگرلو, مهنازلطفی‌کاشانی, فرحوزیری, شهرام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    139.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    موردي- شاهدي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: اختلال بیش‏‏‌ فعالی و کمبود توجه (ADHD) از شایع‏‏‌ترین اختلال‏‏‌های رفتاری در دوران کودکی است. به دلیل تنوع مشکلات کودکان بیش‌ فعال، شیوه‏‏‌های درمانی متفاوتی نظیر دارودرمانی و رفتاردرمانی برای درمان این کودکان به کار رفته ‌است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش والدین در کاهش مشکلات کودکان مبتلا به این نوع اختلال می‌باشد. روش بررسی: تحقیق حاضر با استفاده از روش آزمایشی (طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون) و روش نمونه‌گیری دردسترس صورت پذیرفت. 32 نفر از والدین دانش‌آموزان پسر مبتلا به بیش‌فعالی در چهار دبستان پسرانۀ منطقۀ چهار دراین تحقیق شرکت کردند که 18 نفر از والدین به طور تصادفی در گروه آزمایش قرار گرفتند و در ده جلسه دو ساعته آموزشی حضور یافتند و 14 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند که جلسات آموزشی برای آنان برگزار نشد. آزمون با استفاده از پرسشنامه راتر (1967) در پیش و پس ازپایان جلسات در هر دوگروه انجام شد. سپس داده‌ها به کمک آماره‌های توصیفی و با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین پرخاشگری در کودکان قبل از آموزش والدین 61/7 و پس از آموزش به 32/6 رسید، ولی در کودکانی که والدین آنان آموزشی دریافت نکردند کاهش مشکلات رفتاری دیده نشد. به عبارتی، در گروه آزمایشی کاهش قابل توجهی در خصوص مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به بیش‌فعالی، نسبت به گروه کنترل، دیده شد (001/0>P). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش اصول رفتاری به والدین، در کاهش رفتارهای ایذایی کودکان مبتلا به بیش‌فعالی می‌تواند مؤثر واقع شود.
    کلید واژگان
    آموزش والدین
    مشکلات رفتاری
    اختلال کمبود توجه
    بیش‌فعالی
    روانشناسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2012-09-01
    1391-06-11
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، دانشکده روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
    دکترای روانشناسی دانشکده روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان، دانشکده پزشکی، دانشگاه عوم پزشکی شهید بهشتی
    دکترای روانشناسی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-595-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492957

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب