• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 25, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 25, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه‌ کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, زهراکاظمی, آمنه ساداترضایی, امیدفشارکی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    187.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    نيمه تجربي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: اختلال کم توجهی/بیش‌فعالی از جمله اختلالات رشدی است که از دیرباز توجه روان‌شناسان و روان‌پزشکان را به خود مشغول کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته‌ کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی روی 44 نفر از کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی / بیش‌فعالی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌پزشکی شهرستان بابل که به دو گروه 22 نفری آموزش و شاهد تقسیم شدند، انجام شد. عملکرد هر دو گروه آزمون و شاهد با استفاده از نرم‌افزار عملکرد پیوسته در مرحله‌ پیش‌آزمون مورد سنجش قرار گرفت. سپس هر یک از اعضای گروه آزمون به مدت 20 جلسه نیم‌ساعته (هفت هفته، سه بار در هفته، به مدت نیم ساعت)، به صورت انفرادی تحت آموزش با نرم‌افزار آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزش، دوباره با استفاده از نرم‌افزار ذکر شده از هر دو گروه آزمون و شاهد، پس‌آزمون اجرا شد. یافته­ ها: نتایج آزمون کوواریانس نشان داد با وجود افزایش عملکرد پیوسته در هر دو گروه آموزش و شاهد در مرحله پس‌آزمون، افزایش عملکرد پیوسته در گروه آموزش بیش از گروه شاهد بود و به این ترتیب آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی / بیش‌فعالی اثربخش بود. نتیجه­گیری: آموزش بهسازی توجه و حافظه‌ کاری و آموزش‌های مشابه می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل درمان‌های دارویی و یا جایگزین درمان دارویی به حساب آید. واژگان کلیدی: اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی (ADHD)، عملکرد پیوسته، بهسازی توجه و حافظه کاری
    کلید واژگان
    اختلال کم توجهی/بیش فعالی (ADHD)
    عملکرد پیوسته
    بهسازی توجه و حافظه کاری
    روانشناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-12-01
    1394-09-10
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
    گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
    گروه روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    گروه آمار، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1022-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492941

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب