| dc.contributor.author | کیانی, پانته آ | fa_IR |
| dc.contributor.author | نائینی, سید محمد کاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفوی, محبوبه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T23:16:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T23:16:50Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T23:16:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T23:16:50Z | |
| dc.date.issued | 2020-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیانی, پانته آ, نائینی, سید محمد کاظم, صفوی, محبوبه. (1399). تاثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. فصلنامه علوم پزشکی, 30(2), 193-203. doi: 10.29252/iau.30.2.193 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/iau.30.2.193 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492923 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه با عوامل استرسزای مختلفی همراه است که میتواند وضعیت روانشناختی را متاثر کند. در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بررسی شد.
روش بررسی: تعداد 60 پرستار از بیمارستانهای شهدای تجریش و شهید طالقانی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 5/1 ساعت) بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، شادکامی آکسفورد (OHI) و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری شد. تحلیل دادهها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 صورت گرفت.
یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنیداری نداشتند. در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر میانگین شادکامی و تاب آوری تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه افزایش شادکامی و تاب آوری بود، به گونه ای که 55 درصد تغییرات واریانس شادکامی و 43 درصد تغییرات واریانس تاب آوری ناشی از متغیر مستقل بود.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای مثبت اندیشی سبب بهبود شادکامی و تاب آوری پرستاران شد. این مداخله یک روش بی عارضه و موثر است که میتواند به صورت فراگیر در پرستاران جهت تقویت مولفه های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 355 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/iau.30.2.193 | |
| dc.subject | مهارت های مثبت اندیشی | fa_IR |
| dc.subject | شادکامی | fa_IR |
| dc.subject | تاب آوری | fa_IR |
| dc.subject | پرستار | fa_IR |
| dc.subject | بخش مراقبت ویژه | fa_IR |
| dc.subject | روانپرستاري | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كارآزمايي باليني | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 193 | |
| dc.citation.epage | 203 | |