نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیانی, پانته آfa_IR
dc.contributor.authorنائینی, سید محمد کاظمfa_IR
dc.contributor.authorصفوی, محبوبهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:16:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:16:50Z
dc.date.available1399-08-21T23:16:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:16:50Z
dc.date.issued2020-06-01en_US
dc.date.issued1399-03-12fa_IR
dc.identifier.citationکیانی, پانته آ, نائینی, سید محمد کاظم, صفوی, محبوبه. (1399). تاثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. فصلنامه علوم پزشکی, 30(2), 193-203. doi: 10.29252/iau.30.2.193fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/iau.30.2.193
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1777-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492923
dc.description.abstractسابقه و هدف: پرستاری در بخش­های مراقبت ویژه با عوامل استرس­زای مختلفی همراه است که می­تواند وضعیت روانشناختی را متاثر کند. در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش­های مراقبت ویژه بررسی شد. روش بررسی: تعداد 60 پرستار از بیمارستان­های شهدای تجریش و شهید طالقانی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل آموزش مهارت­های مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 5/1 ساعت) بود. داده­ها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، شادکامی آکسفورد (OHI) و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری شد. تحلیل داده­ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 صورت گرفت.  یافته­ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنی­داری نداشتند. در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر میانگین شادکامی و تاب آوری تفاوت معنی­داری وجود نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه افزایش شادکامی و تاب آوری بود، به گونه ای که 55 درصد تغییرات واریانس شادکامی و 43 درصد تغییرات واریانس تاب آوری ناشی از متغیر مستقل بود. نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های مثبت اندیشی سبب بهبود شادکامی و تاب آوری پرستاران شد. این مداخله یک روش بی عارضه و موثر است که می­تواند به صورت فراگیر در پرستاران جهت تقویت مولفه­ های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent355
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/iau.30.2.193
dc.subjectمهارت های مثبت اندیشیfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectتاب آوریfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectبخش مراقبت ویژهfa_IR
dc.subjectروانپرستاريfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكارآزمايي بالينيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue2
dc.citation.spage193
dc.citation.epage203


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد