تاثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخش-های مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
(ندگان)پدیدآور
کیانی, پانته آنائینی, سید محمد کاظمصفوی, محبوبهنوع مدرک
Textكارآزمايي باليني
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه با عوامل استرسزای مختلفی همراه است که میتواند وضعیت روانشناختی را متاثر کند. در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بررسی شد.
روش بررسی: تعداد 60 پرستار از بیمارستانهای شهدای تجریش و شهید طالقانی انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به مدت 8 جلسه (هر جلسه 5/1 ساعت) بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، شادکامی آکسفورد (OHI) و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری شد. تحلیل دادهها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 صورت گرفت.
یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنیداری نداشتند. در مرحله پیش آزمون بین دو گروه از نظر میانگین شادکامی و تاب آوری تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی مداخله در زمینه افزایش شادکامی و تاب آوری بود، به گونه ای که 55 درصد تغییرات واریانس شادکامی و 43 درصد تغییرات واریانس تاب آوری ناشی از متغیر مستقل بود.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای مثبت اندیشی سبب بهبود شادکامی و تاب آوری پرستاران شد. این مداخله یک روش بی عارضه و موثر است که میتواند به صورت فراگیر در پرستاران جهت تقویت مولفه های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
مهارت های مثبت اندیشیشادکامی
تاب آوری
پرستار
بخش مراقبت ویژه
روانپرستاري
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-011399-03-12
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار آمار زیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1023-59222008-3386




