نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorداودوندی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorنوابی نژاد, شکوهfa_IR
dc.contributor.authorلطفی کاشانی, فرحfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:16:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:16:41Z
dc.date.available1399-08-21T23:16:40Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:16:41Z
dc.date.issued2011-09-01en_US
dc.date.issued1390-06-10fa_IR
dc.identifier.citationداودوندی, مریم, نوابی نژاد, شکوه, لطفی کاشانی, فرح. (1390). اثربخشی آموزش گروهی شناختی– رفتاری در کاهش علایم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی. فصلنامه علوم پزشکی, 21(2), 114-120.fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-453-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492908
dc.description.abstract  سابقه و هدف : سندرم پیش از قاعدگی شامل تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری است که به کرات در فاز لوتئال سیکل قاعدگی زنان اتفاق می­افتد و سبب درماندگی و اختلال عملکرد روزانه در روابط فرد با دیگران می­گردد. لذا در این پژوهش تأثیر آموزش گروهی شناختی- رفتاری در کاهش سردرد، پرخوری، حساس شدن پستان­ها، نفخ شکم و ورم انتهاه بررسی شد.   روش بررسی : دراین پژوهش نیمه آزمایشی ، ابتدا از بین مناطق 22 گانه شهرتهران، منطقه 3 به صورت تصادفی انتخاب و از مهدکودک­های این منطقه، دو مهد کودک به صورت تصادفی گزینش شد. از بین مادران کودکان پیش دبستانی این منطقه، 56 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش نمونه­گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزش شناختی- رفتاری را دریافت کردند.   یافته ­ ها: آموزش گروهی شناختی – رفتاری تأثیر معنی­داری درکاهش علایم جسمانی شامل سردرد، پرخوری و نفخ شکم داشت، اما در کاهش حساس شدن پستان­ها و کاهش ورم انتهاها مؤثر نبود.   نتیجه ­ گیری : درمان شناختی – رفتاری در درمان سندرم پیش ازقاعدگی مؤثر است. بنابراین در افرادی که دارودرمانی مدنظر نیست یا کافی به نظر نمی ­ رسد، رویکرد شناختی – رفتاری به تنهایی یا همراه با دارو درمانی توصیه می ­ شود.  fa_IR
dc.format.extent576
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.subjectرویکرد شناختی- رفتاریfa_IR
dc.subjectسندرم پیش ازقاعدگیfa_IR
dc.subjectعلایم جسمانیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش گروهی شناختی– رفتاری در کاهش علایم جسمانی سندرم پیش از قاعدگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeنيمه تجربيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت معلمfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue2
dc.citation.spage114
dc.citation.epage120


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد