• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم پزشکی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش گروهی شناختی– رفتاری در کاهش علایم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی

    (ندگان)پدیدآور
    داودوندی, مریمنوابی نژاد, شکوهلطفی کاشانی, فرح
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    576.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    نيمه تجربي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      سابقه و هدف : سندرم پیش از قاعدگی شامل تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری است که به کرات در فاز لوتئال سیکل قاعدگی زنان اتفاق می­افتد و سبب درماندگی و اختلال عملکرد روزانه در روابط فرد با دیگران می­گردد. لذا در این پژوهش تأثیر آموزش گروهی شناختی- رفتاری در کاهش سردرد، پرخوری، حساس شدن پستان­ها، نفخ شکم و ورم انتهاه بررسی شد.   روش بررسی : دراین پژوهش نیمه آزمایشی ، ابتدا از بین مناطق 22 گانه شهرتهران، منطقه 3 به صورت تصادفی انتخاب و از مهدکودک­های این منطقه، دو مهد کودک به صورت تصادفی گزینش شد. از بین مادران کودکان پیش دبستانی این منطقه، 56 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش نمونه­گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزش شناختی- رفتاری را دریافت کردند.   یافته ­ ها: آموزش گروهی شناختی – رفتاری تأثیر معنی­داری درکاهش علایم جسمانی شامل سردرد، پرخوری و نفخ شکم داشت، اما در کاهش حساس شدن پستان­ها و کاهش ورم انتهاها مؤثر نبود.   نتیجه ­ گیری : درمان شناختی – رفتاری در درمان سندرم پیش ازقاعدگی مؤثر است. بنابراین در افرادی که دارودرمانی مدنظر نیست یا کافی به نظر نمی ­ رسد، رویکرد شناختی – رفتاری به تنهایی یا همراه با دارو درمانی توصیه می ­ شود.  
    کلید واژگان
    رویکرد شناختی- رفتاری
    سندرم پیش ازقاعدگی
    علایم جسمانی
    روانشناسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2011-09-01
    1390-06-10
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
    دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن

    شاپا
    1023-5922
    2008-3386
    URI
    http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-453-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492908

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب