نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorداوری, سعیدهfa_IR
dc.contributor.authorطلایی, سید علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, منصورهfa_IR
dc.contributor.authorعلایی, حجت‌اللهfa_IR
dc.contributor.authorسلامی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:15:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:15:37Z
dc.date.available1399-08-21T23:15:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:15:37Z
dc.date.issued2012-12-01en_US
dc.date.issued1391-09-11fa_IR
dc.identifier.citationداوری, سعیده, طلایی, سید علیرضا, سلطانی, منصوره, علایی, حجت‌الله, سلامی, محمود. (1391). تاثیر تجویز توام پروبیوتیک‌های لاکتوباسیل‌های مختلف و بیفیدوباکتریوم لاکتیس بر یادگیری، حافظه و فاکتورهای استرس اکسیداتیو در موش صحرایی دیابتی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 70(9), 531-539.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-72-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492713
dc.description.abstractزمینه و هدف: دیابت قندی بر پارامترهای متابولیک که منعکس‌کننده سطح شاخص‌های پلاسما هستند تأثیر می‌گذارد. این بیماری از طریق عوامل استرس اکسیداتیو بر عملکردهای سیستم عصبی از جمله یادگیری و حافظه اثر می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها اثرات آنتی‌اکسیدانی دارند. مطالعه حاضر به‌منظور بررسی اثر پروبیوتیک‌ها بر یادگیری و حافظه فضایی و فاکتورهای استرس اکسیداتیو در موش‌های صحرایی دیابتی طراحی شد.روش بررسی: این تحقیق تجربی در 40 رأس موش صحرایی نر که به‌طور تصادفی به چهار گروه 10 تایی سالم- کنترل؛ کنترل غیردیابتی (CO)، سالم- پروبیوتیک؛ کنترل غیردیابتی دریافت‌کننده پروبیوتیک (CP)، دیابت- کنترل؛ کنترل دیابتی (DC) و دیابت- پروبیوتیک؛ کنترل دیابتی دریافت‌کننده پروبیوتیک (DP) تقسیم شدند، انجام شد. مکمل پروبیوتیک شامل باکتری‌های لاکتوباسیلوس فرمنتوم و اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس با 1010Colony Forming Unit (CFU)~ برای هر باکتری، همراه با آب آشامیدنی، هر 12 ساعت، به‌مدت هشت هفته تجویز شد. یادگیری و حافظه فضایی توسط ماز آبی موریس و انسولین و فاکتورهای استرس اکسیداتیو (8- هیدروکسی2- داکسی گوانوزین؛ 8-OHdG و سوپراکسید دیسموتاز؛ SOD) با کیت‌های آزمایشگاهی ارزیابی شدند.یافته‌ها: دریافت مخلوط پروبیوتیک‌ها اختلال ایجاد شده در روند یادگیری (008/0P=) و میزان تثبیت حافظه فضایی (01/0P=) موش‌های صحرایی دیابتی را بهبود داد. هم‌چنین باعث افزایش انسولین (0001/0P<)، افزایش فعالیت   آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (007/0P=)، کاهش قندخون (006/0P=)، و کاهش فاکتور 8-OHdG (0001/0P<) سرم آن‌ها شد.نتیجه‌گیری: مکمل‌های پروبیوتیک، سطح انسولین و گلوکز سرم را در بیماری دیابت به سطح نرمال نزدیک کرده و باعث افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی می‌شوند. درمان با پروبیوتیک‌ باعث بهبود روند یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی دیابتی می‌شود. ارتباط بین پدیده‌های متابولیک و عملکردهای رفتاری نیاز به بررسی بیش‌تر دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectدیابت قندیfa_IR
dc.subjectپروبیوتیکfa_IR
dc.subjectیادگیری و حافظه فضاییfa_IR
dc.subjectاسترس اکسیداتیوfa_IR
dc.subjectموش صحراییfa_IR
dc.titleتاثیر تجویز توام پروبیوتیک‌های لاکتوباسیل‌های مختلف و بیفیدوباکتریوم لاکتیس بر یادگیری، حافظه و فاکتورهای استرس اکسیداتیو در موش صحرایی دیابتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.citation.volume70
dc.citation.issue9
dc.citation.spage531
dc.citation.epage539


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد