تاثیر تجویز توام پروبیوتیکهای لاکتوباسیلهای مختلف و بیفیدوباکتریوم لاکتیس بر یادگیری، حافظه و فاکتورهای استرس اکسیداتیو در موش صحرایی دیابتی
(ندگان)پدیدآور
داوری, سعیدهطلایی, سید علیرضاسلطانی, منصورهعلایی, حجتاللهسلامی, محمود
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: دیابت قندی بر پارامترهای متابولیک که منعکسکننده سطح شاخصهای پلاسما هستند تأثیر میگذارد. این بیماری از طریق عوامل استرس اکسیداتیو بر عملکردهای سیستم عصبی از جمله یادگیری و حافظه اثر میگذارد. بررسیها نشان میدهد که پروبیوتیکها اثرات آنتیاکسیدانی دارند. مطالعه حاضر بهمنظور بررسی اثر پروبیوتیکها بر یادگیری و حافظه فضایی و فاکتورهای استرس اکسیداتیو در موشهای صحرایی دیابتی طراحی شد.روش بررسی: این تحقیق تجربی در 40 رأس موش صحرایی نر که بهطور تصادفی به چهار گروه 10 تایی سالم- کنترل؛ کنترل غیردیابتی (CO)، سالم- پروبیوتیک؛ کنترل غیردیابتی دریافتکننده پروبیوتیک (CP)، دیابت- کنترل؛ کنترل دیابتی (DC) و دیابت- پروبیوتیک؛ کنترل دیابتی دریافتکننده پروبیوتیک (DP) تقسیم شدند، انجام شد. مکمل پروبیوتیک شامل باکتریهای لاکتوباسیلوس فرمنتوم و اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس با 1010Colony Forming Unit (CFU)~ برای هر باکتری، همراه با آب آشامیدنی، هر 12 ساعت، بهمدت هشت هفته تجویز شد. یادگیری و حافظه فضایی توسط ماز آبی موریس و انسولین و فاکتورهای استرس اکسیداتیو (8- هیدروکسی2- داکسی گوانوزین؛ 8-OHdG و سوپراکسید دیسموتاز؛ SOD) با کیتهای آزمایشگاهی ارزیابی شدند.یافتهها: دریافت مخلوط پروبیوتیکها اختلال ایجاد شده در روند یادگیری (008/0P=) و میزان تثبیت حافظه فضایی (01/0P=) موشهای صحرایی دیابتی را بهبود داد. همچنین باعث افزایش انسولین (0001/0P
کلید واژگان
دیابت قندیپروبیوتیک
یادگیری و حافظه فضایی
استرس اکسیداتیو
موش صحرایی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2012-12-011391-09-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی تهرانسازمان پدید آورنده
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،
مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
شاپا
1683-17641735-7322



