نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorساجدی, فیروزهfa_IR
dc.contributor.authorوامقی, روشنکfa_IR
dc.contributor.authorکراسکیان موجمباری, آدیسfa_IR
dc.contributor.authorحبیب اللهی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorلرنژاد, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorدلاور, بهرامfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T23:12:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T23:12:12Z
dc.date.available1399-08-21T23:12:12Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T23:12:12Z
dc.date.issued2012-10-01en_US
dc.date.issued1391-07-10fa_IR
dc.identifier.citationساجدی, فیروزه, وامقی, روشنک, کراسکیان موجمباری, آدیس, حبیب اللهی, عباس, لرنژاد, حمیدرضا, دلاور, بهرام. (1391). استانداردسازی و اعتباریابی ابزار غربالگری اختلالات تکاملی «پرسش‌نامه سنین و مراحل ASQ» در کودکان تهرانی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران, 70(7), 436-446.fa_IR
dc.identifier.issn1683-1764
dc.identifier.issn1735-7322
dc.identifier.urihttp://tumj.tums.ac.ir/article-1-97-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/492204
dc.description.abstractزمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر، تهیه نسخه فارسی دارای اعتبار پرسش‌نامه‌های "سنین و مراحل"، به‌منظور جبران کمبود ابزارهای غربالگری اختلالات تکاملی در ایران، بود.روش بررسی: مراحل ترجمه، بازترجمه، تعیین روایی صوری و محتوایی و تطبیق فرهنگی و زبانی برای پرسش‌نامه‌ها به‌ترتیب انجام شد. سپس یک مرحله پایلوت بر روی 100 والد ایرانی دارای کودکان 60-4 ماهه با نمونه‌گیری در دسترس در تهران در سال 1385 اجرا گردید تا میزان وضوح سوالات، تطابق فرهنگی و تشخیص سوالات مبهم یا ناقص مشخص گردد. به‌منظور تعیین پایایی بین آزمون‌گران، پرسش‌نامه‌ها توسط مادر و پدر 38 کودک تکمیل و با یک‌دیگر مقایسه شد. سپس برای تعیین خصوصیات روان‌سنجی آزمون، تعداد 555 کودک چهار تا 60 ماهه از مراکز بهداشتی- درمانی واقع در پنج منطقه شهر تهران، به‌صورت نمونه‌گیری مستمر یا تدریجی انتخاب شدند و آزمون برای ایشان اجرا گردید.یافته‌ها: در مناسب‌سازی فرهنگی و زبانی که توسط یک تیم متخصص شامل چهار متخصص کودکان، یک روان-‌شناس، یک آسیب‌شناس گفتار و زبان، و یک روان‌سنج انجام شد، برخی تغییرات غیر قابل اجتناب بود. به‌طور تقریبی در تمامی گروه‌های سنی از 10 ماهگی به بعد در حیطه "ارتباط" تغییراتی داده شد که به‌طور عمده یا منشا زبانی یا فرهنگی داشتند. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه‌ها در مجموع 79/0 تعیین و روایی سازه پرسش‌نامه‌ها به روش تحلیل عاملی تایید شد. یک یافته مهم دیگر این مطالعه، دست‌یابی به میانگین نمرات تکاملی کودکان تهرانی بود.نتیجه‌گیری: نسخه بومی‌سازی شده و فارسی پرسش‌نامه‌های "سنین و مراحل" دارای پایایی و روایی مناسب برای غربال‌گری اختلالات تکاملی در کودکان تهرانی می‌باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofTehran University Medical Journalen_US
dc.subjectاستانداردسازیfa_IR
dc.subjectاعتباریابیfa_IR
dc.subjectتکاملfa_IR
dc.subjectغربالگریfa_IR
dc.titleاستانداردسازی و اعتباریابی ابزار غربالگری اختلالات تکاملی «پرسش‌نامه سنین و مراحل ASQ» در کودکان تهرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات توا نبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توا نبخشی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات توا نبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توا نبخشی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج،fa_IR
dc.contributor.departmentاداره سلامت نوزادان و کودکان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران،fa_IR
dc.contributor.departmentاداره سلامت نوزادان و کودکان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران،fa_IR
dc.contributor.departmentدفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران،fa_IR
dc.citation.volume70
dc.citation.issue7
dc.citation.spage436
dc.citation.epage446


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد