نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی, نعمت الهfa_IR
dc.contributor.authorقمری, محمدfa_IR
dc.contributor.authorپویامنش, جعفرfa_IR
dc.contributor.authorفتحی اقدم, قربانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:42:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:42:06Z
dc.date.available1399-08-21T22:42:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:42:06Z
dc.date.issued2019-09-01en_US
dc.date.issued1398-06-10fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی, نعمت اله, قمری, محمد, پویامنش, جعفر, فتحی اقدم, قربان. (1398). اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمانی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان. مجله مطالعات علوم پزشکی, 30(6), 428-442.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-4792-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/488073
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: روشن شدن جایگاه روان‌شناختی و تربیتی دو مؤلفه اساسی یعنی انگیزش پیشرفت و تاب‌آوری، اهمیت استفاده از رویکردهای معنادرمانی و فراشناخت در تقویت این دو مؤلفه اساسی را آشکار ساخته و یکی از مسائل موردنیاز بشر امروزی و یک خدمت جدید علمی برای گسترش حوزه روان‌درمانی و آموزش به‌شمار می‌رود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر عبارت از «تعیین اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمان گروهی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده» می‌باشد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع روش تحقیق نیمه تجربی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده با حجم 120 نفر می‌باشد، . نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 60 نفر تعیین شد. نمونه به دو گروه آزمایش، هر گروه 20 نفر و کنترل به تعداد 20 نفر تقسیم شده و از پرسشنامه‌های تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت استفاده شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش معنادرمانی و 10 جلسه فراشناخت قرار گرفتند. برای انجام تحلیل آماری از آنالیز کوواریانس یک‌راهه با نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد 68 درصد تغییرات در میزان تاب‌آوری و 78 درصد تغییرات در میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان در اثر آموزش معنادرمانی گروهی بوده است. همچنین 66 درصد تغییرات در میزان تاب‌آوری و 77 درصد تغییرات در میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان از طریق رابطه با فراشناخت بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمان گروهی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده مؤثر است.fa_IR
dc.format.extent602
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectمعنادرمانی گروهیfa_IR
dc.subjectفراشناخت درمانیfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectانگیزه پیشرفتfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleاثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمانی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue6
dc.citation.spage428
dc.citation.epage442


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد