• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 30, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 30, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمانی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, نعمت الهقمری, محمدپویامنش, جعفرفتحی اقدم, قربان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    602.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: روشن شدن جایگاه روان‌شناختی و تربیتی دو مؤلفه اساسی یعنی انگیزش پیشرفت و تاب‌آوری، اهمیت استفاده از رویکردهای معنادرمانی و فراشناخت در تقویت این دو مؤلفه اساسی را آشکار ساخته و یکی از مسائل موردنیاز بشر امروزی و یک خدمت جدید علمی برای گسترش حوزه روان‌درمانی و آموزش به‌شمار می‌رود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر عبارت از «تعیین اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمان گروهی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده» می‌باشد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع روش تحقیق نیمه تجربی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده با حجم 120 نفر می‌باشد، . نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 60 نفر تعیین شد. نمونه به دو گروه آزمایش، هر گروه 20 نفر و کنترل به تعداد 20 نفر تقسیم شده و از پرسشنامه‌های تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت استفاده شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش معنادرمانی و 10 جلسه فراشناخت قرار گرفتند. برای انجام تحلیل آماری از آنالیز کوواریانس یک‌راهه با نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد 68 درصد تغییرات در میزان تاب‌آوری و 78 درصد تغییرات در میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان در اثر آموزش معنادرمانی گروهی بوده است. همچنین 66 درصد تغییرات در میزان تاب‌آوری و 77 درصد تغییرات در میزان انگیزه پیشرفت دانشجویان از طریق رابطه با فراشناخت بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمان گروهی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده مؤثر است.
    کلید واژگان
    معنادرمانی گروهی
    فراشناخت درمانی
    تاب‌آوری
    انگیزه پیشرفت
    دانشجویان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2019-09-01
    1398-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
    دانشیار گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
    گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
    گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران (نویسنده مسئول)

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4792-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/488073

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب