| dc.contributor.author | خانجانی, زینب | fa_IR |
| dc.contributor.author | هاشمی, تورج | fa_IR |
| dc.contributor.author | پیماننیا, بهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | آقاگلزاده, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:42:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:42:02Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:42:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:42:02Z | |
| dc.date.issued | 2014-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خانجانی, زینب, هاشمی, تورج, پیماننیا, بهرام, آقاگلزاده, مریم. (1393). رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک در اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان. مجله مطالعات علوم پزشکی, 25(3), 231-240. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2198-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/488068 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک با اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان 11 و 12 ساله شهر ساری طراحی و اجرا شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دبستانی 11 و 12 ساله (دختر و پسر) شهر ساری در سال تحصیلی 91-90 بود. بر این اساس نمونه آماری این پژوهش شامل 200 دختر و 200 پسر (11 تا 12 ساله) و 400 مادر بود که به شیوهی تصادفی چندمرحلهای و از بین مدارس دو ناحیهی 1 و 2 آموزشی شهر ساری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی ارزیابی رابطه مادر-کودک رابرت رأس و پرسشنامه تشخیصی اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (دارای دو فرم والد و کودک) بیمار استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش همزمان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند ) (P<0/05. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که بین بیش حمایت گری و سهل گیری مادر با اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: درمجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصه آسیبشناسی روانی کودکان داشته و نشان میدهند که کیفیت تعامل مادر-کودک بهعنوان عوامل زمینهساز، حائز نقش احتمالی در شکلگیری اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 208 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تعامل مادر-کودک | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب جدایی | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه هراسی | fa_IR |
| dc.subject | آناتومی | fa_IR |
| dc.title | رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک در اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تبریز، | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تبریز، | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز، | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز، | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 231 | |
| dc.citation.epage | 240 | |