| dc.contributor.author | خیّر, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عسگری, کریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | عریضی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سیکستروم, اسورکر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:41:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:41:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:41:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:41:13Z | |
| dc.date.issued | 2019-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خیّر, زهرا, عسگری, کریم, عریضی, حمیدرضا, سیکستروم, اسورکر. (1398). تعیین اثربخشی آموزش روانشناختی مبتنی بر صلح بر کیفیت زندگی دانشجویان همراه با آنالیز موردی امواج مغز: یک مطالعه مقطعی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 30(1), 63-77. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4659-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/488004 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: موضوع صلح ازجمله مسائل حائز اهمیت در علم روانشناسی و جامعهشناسی است. آموزشهای مبتنی بر این سازه میتواند بسیاری از مشکلات روانشناختی درون فردی و بین فردی را حل نماید. هدف این پژوهش جستوجوی روابط بین متغیرهای روانشناختی مؤثر بر صلح، آزمون اثربخشی رویکرد آموزشی مبتنی بر صلح و بررسی موردی تغییرات امواج مغزی بوده است.
مواد و روشکار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 97-96 بودند؛ که در مرحله نخست پزوهش 70 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در سه گروه جای گرفتند. در مرحله نخست، رویکرد آموزشی شکل گرفته بر اساس متغیرهای تعیین شده در پژوهشهای قبلی با استفاده از پرسشنامه صلح بیرونی (نلسون، 2014)، مقیاس ادراک خود (نلسون، 2014) و نردبان کیفیت زندگی (سواتسکی و همکاران، 2010) مورد آزمون قرار گرفت. در مرحله دوم پژوهش، تأثیر آموزش مذکور بر امواج مغزی سه آزمودنی بررسی شد.
یافتهها: یافتههای مرحله نخست نشان داد که آموزش مبتنی بر صلح در قیاس با درمان استاندارد شناختی- رفتاری و گروه گواه توانسته است افزایش معنیدارتری در شاخصهای رضایت از زندگی (001/0p <) و صلح درونی (001/0p <) و بیرونی (001/0p <) ایجاد کند. نتایج مرحله دوم نشان داد که میانگین موج تتا روندی افزایشی و میانگین موج بتا روندی کاهشی داشته است.
بحث و نتیجهگیری: کار روی احساسات صلح مدار مثل وقار، امنیت و رضایت از یک سو منجر به افزایش توجه فرد به مسائل ارتباطی شده و از سوی دیگر منجر به انعطافپذیری در حل مسائل اجتماعی شده و نیز فعال شدن شبکههای ذهنی-ارتباطی مربوط به افکار و اهداف صلح محور و ارتقاء سلامت فرد را تسهیل کرده است.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 587 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | روانشناسی صلح | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت زندگی | fa_IR |
| dc.subject | درمان شناختی-رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | مغز | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | تعیین اثربخشی آموزش روانشناختی مبتنی بر صلح بر کیفیت زندگی دانشجویان همراه با آنالیز موردی امواج مغز: یک مطالعه مقطعی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | کارآزمایی بالینی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه لوند | fa_IR |
| dc.citation.volume | 30 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 77 | |