تعیین اثربخشی آموزش روانشناختی مبتنی بر صلح بر کیفیت زندگی دانشجویان همراه با آنالیز موردی امواج مغز: یک مطالعه مقطعی
(ندگان)پدیدآور
خیّر, زهراعسگری, کریمعریضی, حمیدرضاسیکستروم, اسورکرنوع مدرک
Textکارآزمایی بالینی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: موضوع صلح ازجمله مسائل حائز اهمیت در علم روانشناسی و جامعهشناسی است. آموزشهای مبتنی بر این سازه میتواند بسیاری از مشکلات روانشناختی درون فردی و بین فردی را حل نماید. هدف این پژوهش جستوجوی روابط بین متغیرهای روانشناختی مؤثر بر صلح، آزمون اثربخشی رویکرد آموزشی مبتنی بر صلح و بررسی موردی تغییرات امواج مغزی بوده است.
مواد و روشکار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 97-96 بودند؛ که در مرحله نخست پزوهش 70 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در سه گروه جای گرفتند. در مرحله نخست، رویکرد آموزشی شکل گرفته بر اساس متغیرهای تعیین شده در پژوهشهای قبلی با استفاده از پرسشنامه صلح بیرونی (نلسون، 2014)، مقیاس ادراک خود (نلسون، 2014) و نردبان کیفیت زندگی (سواتسکی و همکاران، 2010) مورد آزمون قرار گرفت. در مرحله دوم پژوهش، تأثیر آموزش مذکور بر امواج مغزی سه آزمودنی بررسی شد.
یافتهها: یافتههای مرحله نخست نشان داد که آموزش مبتنی بر صلح در قیاس با درمان استاندارد شناختی- رفتاری و گروه گواه توانسته است افزایش معنیدارتری در شاخصهای رضایت از زندگی (001/0p
کلید واژگان
روانشناسی صلحکیفیت زندگی
درمان شناختی-رفتاری
مغز
روانشناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-011398-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)
دانشگاه اصفهان
دانشگاه لوند




