نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجبرائیلی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, بهلولfa_IR
dc.contributor.authorدولانی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorفرهنگ, فرزانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:40:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:40:43Z
dc.date.available1399-08-21T22:40:43Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:40:43Z
dc.date.issued2014-08-01en_US
dc.date.issued1393-05-10fa_IR
dc.identifier.citationجبرائیلی, محمد, رحیمی, بهلول, دولانی, عباس, فرهنگ, فرزانه. (1393). مشارکت کاربران در توسعه سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی و عوامل مؤثر بر آن. مجله مطالعات علوم پزشکی, 25(6), 481-487.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-2363-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487973
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: با توجه به حجم انبوه اطلاعات تولیدشده در بیمارستان‌ها، برای اداره کارآمد آن‌ها بهره‌گیری از سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) امری ضروری است. در این میان یکی از عوامل اصلی در موفقیت HIS، مشارکت کاربران هست که باعث شده تا نیازهای اطلاعاتی و فرآیندی به‌درستی پیش‌بینی‌شده و همچنین تعهد آن‌ها نسبت به توسعه HIS افزایش یابد. هدف این تحقیق، بررسی میزان مشارکت کاربران در مراحل مختلف توسعه HIS و همچنین شناسایی عوامل مؤثر بر آن هست. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بود که به روش مقطعی در سال 1392 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل کاربران HIS در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 140 نفر از آن‌ها انتخاب شد. داده‌ها از طریق یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، جمع‌آوری گردید. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط نرم‌افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون‌های خی دو و t-test تحلیل شد. یافته‌ها: بیشترین میزان مشارکت کاربران در مراحل 4 گانه توسعه HIS مربوط به مرحله پیاده‌سازی (2.88) و کمترین میزان مشارکت در مرحله تحلیل (1.23) هست. نتایج آزمون آماری نشان داد که در هیچ‌کدام از مراحل توسعه (تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی) میزان مشارکت کاربران در حد مطلوبی نبودند. (P < 0.05) تشکیل گروه کاری از کاربران نهایی و حمایت مدیران رده بالا از توسعه HIS از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر افزایش میزان مشارکت هست. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این تحقیق، ضروری به نظر می‌رسد مدیران مراقبت سلامت قبل از توسعه و خریداری HIS، برنامه‌ریزی دقیق جهت مشارکت کاربران انجام دهند تا نیازهای واقعی شناسایی و همچنین تعهد و انگیزه آن‌ها در توسعه، نگهداری و ارتقای سیستم افزایش یابد تا منجر به تضمین موفقیت سیستم گردد.fa_IR
dc.format.extent475
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectسیستم‌های اطلاعات بیمارستانیfa_IR
dc.subjectتوسعهfa_IR
dc.subjectمشارکت کاربرانfa_IR
dc.subjectطراحیfa_IR
dc.subjectتحلیلfa_IR
dc.subjectپیاده‌سازیfa_IR
dc.subjectارزیابیfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleمشارکت کاربران در توسعه سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی و عوامل مؤثر بر آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue6
dc.citation.spage481
dc.citation.epage487


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد