نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدیدارلو, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorسرخابی, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:36:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:36:08Z
dc.date.available1399-08-21T22:36:08Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:36:08Z
dc.date.issued2014-07-01en_US
dc.date.issued1393-04-10fa_IR
dc.identifier.citationدیدارلو, علیرضا, سرخابی, زهرا. (1393). تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی حومه‌ی شهر خوی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 25(5), 405-413.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-2323-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487591
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: کودکان دبستانی بیش از سایرین در معرض خطر بیماری‌های انگلی- روده‌ای قرار دارند. بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها و کاهش بار ابتلا در دانش‌آموزان، افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بهداشتی آن‌هاست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی حومه شهر خوی است.مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و کنترل حومه شهر با روش تصادفی ساده انتخاب و مدفوع آن‌ها ازنظر انگل ژیاردیا آزمایش شدند. افراد آلوده پس از دارودرمانی و پاک شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون مداخله آموزشی صورت گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. یک و نیم ماه بعد از آموزش دو گروه مجدداً ازنظر آلودگی بررسی و نتایج مقایسه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چک‌لیست رفتار روا و پایا و آزمایش مدفوع بوده و داده‌ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع‌آوری شدند. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن دانش‌آموزان برای دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. نمره میانگین آگاهی و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمون نسبت به ژیاردیازیس قبل از آموزش به ترتیب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود (05/0p>) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت (001/0p<). همچنین فراوانی رفتار بهداشتی دانش‌آموزان گروه آزمون در برابر این بیماری قبل از آموزش 4/24 در صد بود و بعد از آموزش به 6/82 در صد افزایش یافت (001/0p<). ولی در دانش‌آموزان گروه کنترل تفاوتی ازنظر نمره آگاهی و نگرش و فراوانی رفتار بهداشتی قبل و بعد از آموزش دیده نشد (05/0p>). بعد از آموزش، نتایج آشکار کرد که 8/2درصد از گروه آزمون و 33/33درصد از گروه کنترل به ژیاردیا لامبلیا آلودگی مجدد داشتند و آزمون آماری کای-دو این اختلاف را معنی‌دار نشان داد (001/0p<).بحث و نتیجه‌گیری: بهترین راهکار برای پیشگیری از آلودگی‌های انگلی، ارتقاء سطح آگاهی، تغییر نگرش و رفتارهای بهداشتی دانش‌آموزان نسبت به این بیماری‌هاست و مربیان بهداشت مدارس می‌توانند نقش مهم و برجسته‌ای در آموزش دانش‌آموزان و اعضای خانواده آن‌ها راجع به پیشگیری از بیماری‌های انگلی داشته باشند. fa_IR
dc.format.extent227
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان پایه ابتداییfa_IR
dc.subjectژیاردیازیسfa_IR
dc.subjectخویfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleتأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی حومه‌ی شهر خویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،fa_IR
dc.contributor.departmentآموزش و پرورش ناحیه یک ارومیهfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue5
dc.citation.spage405
dc.citation.epage413


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد