| dc.contributor.author | دیدارلو, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سرخابی, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:36:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:36:08Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:36:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:36:08Z | |
| dc.date.issued | 2014-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دیدارلو, علیرضا, سرخابی, زهرا. (1393). تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانشآموزان مقطع ابتدایی حومهی شهر خوی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 25(5), 405-413. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2323-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487591 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: کودکان دبستانی بیش از سایرین در معرض خطر بیماریهای انگلی- رودهای قرار دارند. بهترین راه پیشگیری از این بیماریها و کاهش بار ابتلا در دانشآموزان، افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بهداشتی آنهاست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی حومه شهر خوی است.مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و کنترل حومه شهر با روش تصادفی ساده انتخاب و مدفوع آنها ازنظر انگل ژیاردیا آزمایش شدند. افراد آلوده پس از دارودرمانی و پاک شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون مداخله آموزشی صورت گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یک و نیم ماه بعد از آموزش دو گروه مجدداً ازنظر آلودگی بررسی و نتایج مقایسه شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چکلیست رفتار روا و پایا و آزمایش مدفوع بوده و دادهها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمعآوری شدند. دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن دانشآموزان برای دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. نمره میانگین آگاهی و نگرش دانشآموزان گروه آزمون نسبت به ژیاردیازیس قبل از آموزش به ترتیب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود (05/0p>) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت (001/0p<). همچنین فراوانی رفتار بهداشتی دانشآموزان گروه آزمون در برابر این بیماری قبل از آموزش 4/24 در صد بود و بعد از آموزش به 6/82 در صد افزایش یافت (001/0p<). ولی در دانشآموزان گروه کنترل تفاوتی ازنظر نمره آگاهی و نگرش و فراوانی رفتار بهداشتی قبل و بعد از آموزش دیده نشد (05/0p>). بعد از آموزش، نتایج آشکار کرد که 8/2درصد از گروه آزمون و 33/33درصد از گروه کنترل به ژیاردیا لامبلیا آلودگی مجدد داشتند و آزمون آماری کای-دو این اختلاف را معنیدار نشان داد (001/0p<).بحث و نتیجهگیری: بهترین راهکار برای پیشگیری از آلودگیهای انگلی، ارتقاء سطح آگاهی، تغییر نگرش و رفتارهای بهداشتی دانشآموزان نسبت به این بیماریهاست و مربیان بهداشت مدارس میتوانند نقش مهم و برجستهای در آموزش دانشآموزان و اعضای خانواده آنها راجع به پیشگیری از بیماریهای انگلی داشته باشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 227 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش بهداشت | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان پایه ابتدایی | fa_IR |
| dc.subject | ژیاردیازیس | fa_IR |
| dc.subject | خوی | fa_IR |
| dc.subject | آناتومی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانشآموزان مقطع ابتدایی حومهی شهر خوی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، | fa_IR |
| dc.contributor.department | آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 405 | |
| dc.citation.epage | 413 | |