تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانشآموزان مقطع ابتدایی حومهی شهر خوی
(ندگان)پدیدآور
دیدارلو, علیرضاسرخابی, زهرانوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: کودکان دبستانی بیش از سایرین در معرض خطر بیماریهای انگلی- رودهای قرار دارند. بهترین راه پیشگیری از این بیماریها و کاهش بار ابتلا در دانشآموزان، افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بهداشتی آنهاست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی حومه شهر خوی است.مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و کنترل حومه شهر با روش تصادفی ساده انتخاب و مدفوع آنها ازنظر انگل ژیاردیا آزمایش شدند. افراد آلوده پس از دارودرمانی و پاک شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون مداخله آموزشی صورت گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یک و نیم ماه بعد از آموزش دو گروه مجدداً ازنظر آلودگی بررسی و نتایج مقایسه شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چکلیست رفتار روا و پایا و آزمایش مدفوع بوده و دادهها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمعآوری شدند. دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن دانشآموزان برای دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. نمره میانگین آگاهی و نگرش دانشآموزان گروه آزمون نسبت به ژیاردیازیس قبل از آموزش به ترتیب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود (05/0p>) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت (001/0p) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت (001/0p). بعد از آموزش، نتایج آشکار کرد که 8/2درصد از گروه آزمون و 33/33درصد از گروه کنترل به ژیاردیا لامبلیا آلودگی مجدد داشتند و آزمون آماری کای-دو این اختلاف را معنیدار نشان داد (001/0p
کلید واژگان
آموزش بهداشتدانشآموزان پایه ابتدایی
ژیاردیازیس
خوی
آناتومی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2014-07-011393-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه




