• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 25, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 25, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی حومه‌ی شهر خوی

    (ندگان)پدیدآور
    دیدارلو, علیرضاسرخابی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    228.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: کودکان دبستانی بیش از سایرین در معرض خطر بیماری‌های انگلی- روده‌ای قرار دارند. بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها و کاهش بار ابتلا در دانش‌آموزان، افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بهداشتی آن‌هاست. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی حومه شهر خوی است.مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و کنترل حومه شهر با روش تصادفی ساده انتخاب و مدفوع آن‌ها ازنظر انگل ژیاردیا آزمایش شدند. افراد آلوده پس از دارودرمانی و پاک شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون مداخله آموزشی صورت گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. یک و نیم ماه بعد از آموزش دو گروه مجدداً ازنظر آلودگی بررسی و نتایج مقایسه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چک‌لیست رفتار روا و پایا و آزمایش مدفوع بوده و داده‌ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع‌آوری شدند. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن دانش‌آموزان برای دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. نمره میانگین آگاهی و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمون نسبت به ژیاردیازیس قبل از آموزش به ترتیب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود (05/0p>) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت (001/0p) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت (001/0p). بعد از آموزش، نتایج آشکار کرد که 8/2درصد از گروه آزمون و 33/33درصد از گروه کنترل به ژیاردیا لامبلیا آلودگی مجدد داشتند و آزمون آماری کای-دو این اختلاف را معنی‌دار نشان داد (001/0p
    کلید واژگان
    آموزش بهداشت
    دانش‌آموزان پایه ابتدایی
    ژیاردیازیس
    خوی
    آناتومی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2014-07-01
    1393-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،
    آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2323-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487591

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب