نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن پور, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorفریدونی ساریجه, پیمانfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.contributor.authorیعقوب نژاد, ساجدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:36:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:36:02Z
dc.date.available1399-08-21T22:36:02Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:36:02Z
dc.date.issued2019-12-01en_US
dc.date.issued1398-09-10fa_IR
dc.identifier.citationحسن پور, مرضیه, مرادی, وحید, فریدونی ساریجه, پیمان, حقانی, شیما, یعقوب نژاد, ساجد. (1398). از کارت‌های نقاشی به زندگی بهتر با روش نوین نام‌گذاری هیجانات در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا: پژوهش تک آزمودنی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 30(9), 706-719.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-4885-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487583
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: علاوه بر شیوع روزافزون اتیسم، این اختلال اثرات زیادی بر زندگی کودک دارد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش نام‌گذاری هیجانات به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر کیفیت زندگی آنان انجام شد. مواد و روش‌ کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح تک آزمودنی بود. در این پژوهش 5 کودک پسر مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا وارد پژوهش شدند. در مرحله پایه و پیگیری، نمونه‌ها آموزشی دریافت ننمودند. در مرحله آزمون، بازشناسی هیجانات در 3 جلسه و نام‌گذاری هیجانات (LE) در 6 جلسه آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌های جمعیت شناختی و کیفیت زندگی کودکان (Peds QoL) بود. در هر مرحله 3 اندازه‌گیری و به فاصله یک هفته از هم انجام شد. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون فریدمن، اندازه اثر و درصد بهبودی انجام شد. یافته‌ها: در پژوهش حاضر میانگین سنی نمونه‌ها 6/8 سال بود. اندازه اثر آموزش نام‌گذاری هیجان‌ها در مقایسه مرحله پایه - آزمون (47/2ES=)، آزمون- پیگیری (28/3ES=) و پایه - پیگیری (89/2ES=) بالا بود، بیشترین درصد بهبودی مربوط به حیطه اجتماعی (21/163%RP=) و آموزش سبب بهبود کلی کیفیت زندگی شده است (007/0P=). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که آموزش نام‌گذاری هیجان به کودکان مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا بر ابعاد جسمی، اجتماعی و مدرسه و نمره کل کیفیت زندگی آنان تأثیر قابل‌توجهی داشته است. همچنین توصیه به استفاده از این روش توسط محققان و در پژوهش‌های آتی می‌شود.fa_IR
dc.format.extent580
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectنام‌گذاری هیجاناتfa_IR
dc.subjectنرم‌افزار LFIfa_IR
dc.subjectکودک مبتلابه اتیسم با عملکرد بالاfa_IR
dc.subjectمتفرقه کودکانfa_IR
dc.titleاز کارت‌های نقاشی به زندگی بهتر با روش نوین نام‌گذاری هیجانات در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا: پژوهش تک آزمودنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeکارآزمایی بالینیfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم پزشکی تهران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentوزارت آموزش و پرورش استثنایی کشورfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue9
dc.citation.spage706
dc.citation.epage719


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد