• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 30, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات علوم پزشکی
    • دوره 30, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    از کارت‌های نقاشی به زندگی بهتر با روش نوین نام‌گذاری هیجانات در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا: پژوهش تک آزمودنی

    (ندگان)پدیدآور
    حسن پور, مرضیهمرادی, وحیدفریدونی ساریجه, پیمانحقانی, شیمایعقوب نژاد, ساجد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    580.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    کارآزمایی بالینی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش‌زمینه و هدف: علاوه بر شیوع روزافزون اتیسم، این اختلال اثرات زیادی بر زندگی کودک دارد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش نام‌گذاری هیجانات به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر کیفیت زندگی آنان انجام شد. مواد و روش‌ کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح تک آزمودنی بود. در این پژوهش 5 کودک پسر مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا وارد پژوهش شدند. در مرحله پایه و پیگیری، نمونه‌ها آموزشی دریافت ننمودند. در مرحله آزمون، بازشناسی هیجانات در 3 جلسه و نام‌گذاری هیجانات (LE) در 6 جلسه آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌های جمعیت شناختی و کیفیت زندگی کودکان (Peds QoL) بود. در هر مرحله 3 اندازه‌گیری و به فاصله یک هفته از هم انجام شد. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون فریدمن، اندازه اثر و درصد بهبودی انجام شد. یافته‌ها: در پژوهش حاضر میانگین سنی نمونه‌ها 6/8 سال بود. اندازه اثر آموزش نام‌گذاری هیجان‌ها در مقایسه مرحله پایه - آزمون (47/2ES=)، آزمون- پیگیری (28/3ES=) و پایه - پیگیری (89/2ES=) بالا بود، بیشترین درصد بهبودی مربوط به حیطه اجتماعی (21/163%RP=) و آموزش سبب بهبود کلی کیفیت زندگی شده است (007/0P=). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که آموزش نام‌گذاری هیجان به کودکان مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا بر ابعاد جسمی، اجتماعی و مدرسه و نمره کل کیفیت زندگی آنان تأثیر قابل‌توجهی داشته است. همچنین توصیه به استفاده از این روش توسط محققان و در پژوهش‌های آتی می‌شود.
    کلید واژگان
    نام‌گذاری هیجانات
    نرم‌افزار LFI
    کودک مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا
    متفرقه کودکان

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2019-12-01
    1398-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    علوم پزشکی تهران
    علوم پزشکی تهران (نویسنده مسئول)
    دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    وزارت آموزش و پرورش استثنایی کشور

    شاپا
    2717-008X
    URI
    http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4885-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487583

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب