از کارتهای نقاشی به زندگی بهتر با روش نوین نامگذاری هیجانات در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا: پژوهش تک آزمودنی
(ندگان)پدیدآور
حسن پور, مرضیهمرادی, وحیدفریدونی ساریجه, پیمانحقانی, شیمایعقوب نژاد, ساجدنوع مدرک
Textکارآزمایی بالینی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: علاوه بر شیوع روزافزون اتیسم، این اختلال اثرات زیادی بر زندگی کودک دارد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش نامگذاری هیجانات به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر کیفیت زندگی آنان انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح تک آزمودنی بود. در این پژوهش 5 کودک پسر مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا وارد پژوهش شدند. در مرحله پایه و پیگیری، نمونهها آموزشی دریافت ننمودند. در مرحله آزمون، بازشناسی هیجانات در 3 جلسه و نامگذاری هیجانات (LE) در 6 جلسه آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای جمعیت شناختی و کیفیت زندگی کودکان (Peds QoL) بود. در هر مرحله 3 اندازهگیری و به فاصله یک هفته از هم انجام شد. تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون فریدمن، اندازه اثر و درصد بهبودی انجام شد.
یافتهها: در پژوهش حاضر میانگین سنی نمونهها 6/8 سال بود. اندازه اثر آموزش نامگذاری هیجانها در مقایسه مرحله پایه - آزمون (47/2ES=)، آزمون- پیگیری (28/3ES=) و پایه - پیگیری (89/2ES=) بالا بود، بیشترین درصد بهبودی مربوط به حیطه اجتماعی (21/163%RP=) و آموزش سبب بهبود کلی کیفیت زندگی شده است (007/0P=).
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش نامگذاری هیجان به کودکان مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا بر ابعاد جسمی، اجتماعی و مدرسه و نمره کل کیفیت زندگی آنان تأثیر قابلتوجهی داشته است. همچنین توصیه به استفاده از این روش توسط محققان و در پژوهشهای آتی میشود.
کلید واژگان
نامگذاری هیجاناتنرمافزار LFI
کودک مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا
متفرقه کودکان
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2019-12-011398-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
علوم پزشکی تهرانعلوم پزشکی تهران (نویسنده مسئول)
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
وزارت آموزش و پرورش استثنایی کشور




