نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآقاخانی, نادرfa_IR
dc.contributor.authorخادم وطن, کمالfa_IR
dc.contributor.authorحبیب زاده, حسینfa_IR
dc.contributor.authorجاسمی, مدینهfa_IR
dc.contributor.authorاقتدار, سامرهfa_IR
dc.contributor.authorرهبر, نرگسfa_IR
dc.contributor.authorپرخاشجوی, منیژهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:35:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:35:50Z
dc.date.available1399-08-21T22:35:50Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:35:50Z
dc.date.issued2012-06-01en_US
dc.date.issued1391-03-12fa_IR
dc.identifier.citationآقاخانی, نادر, خادم وطن, کمال, حبیب زاده, حسین, جاسمی, مدینه, اقتدار, سامره, رهبر, نرگس, پرخاشجوی, منیژه. (1391). تأثیر آموزش بر میزان اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد. مجله مطالعات علوم پزشکی, 23(2), 105-114.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-1320-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487566
dc.description.abstractپیش زمینه و هدف: انفارکتوس میوکارد ناشی از اختلال در گردش خون بافت قلب است که موجب مرگ سلول‌های آن می‌گردد. این بیماری، عضله قلب را از خون و اکسیژن محروم می‌کند و باعث ایجاد ئرد قلبی و احساس فشار در ناحیه می‌شود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش بر میزان اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1388 می‌باشد.مواد و روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که، واحدهای مورد پژوهش آن 124 بیمار واجد شرایط بودند که به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. گروه آزمون از طریق آموزش چهره به چهره و ارائه کتابچه آموزشی مورد آموزش قرار گرفتند و در مورد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. سطوح اضطراب و افسردگی بیماران در سه فاصله زمانی 48 ساعت پس از بستری شدن، روز ترخیص و دو ماه پس از ترخیص با استفاده از HADS مورد اندازه‌گیری قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشانگر نگرانی بیماران در مورد نقش اجتماعی، ارتباطات بین فردی و سلامت فردی بودند که این نگرانی می‌توانست علایم بیماری را وخیم‌تر و انجام مراقبت در آینده از آنان را دشوارتر نماید. بعد از مداخله میزان اضطراب و افسردگی در گروه آزمون به طور معنی‌داری از گروه شاهد کم‌تر و میانگین اضطراب و افسردگی در دو گروه شاهد و آزمون به ترتیب در زمان ترخیص و دو ماه بعد از ترخیص بود (05/0>p).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج سودمند حاصل از مداخله آموزش بر کاهش اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس قلبی، ایمن مورد باید جزو اهداف مراقبتی کادر درمانی قرار گیرد تا بدین وسیله از مدت اقامت کاسته و احتمال بازگشت بیماران پیشگیری شده و کیفیت زندگی آنان افزایش یابد.  fa_IR
dc.format.extent262
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectانفارکتوس میوکاردfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش بر میزان اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکاردfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue2
dc.citation.spage105
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد