تأثیر آموزش بر میزان اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد
(ندگان)پدیدآور
آقاخانی, نادرخادم وطن, کمالحبیب زاده, حسینجاسمی, مدینهاقتدار, سامرهرهبر, نرگسپرخاشجوی, منیژهنوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیش زمینه و هدف: انفارکتوس میوکارد ناشی از اختلال در گردش خون بافت قلب است که موجب مرگ سلولهای آن میگردد. این بیماری، عضله قلب را از خون و اکسیژن محروم میکند و باعث ایجاد ئرد قلبی و احساس فشار در ناحیه میشود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش بر میزان اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1388 میباشد.مواد و روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که، واحدهای مورد پژوهش آن 124 بیمار واجد شرایط بودند که به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. گروه آزمون از طریق آموزش چهره به چهره و ارائه کتابچه آموزشی مورد آموزش قرار گرفتند و در مورد گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. سطوح اضطراب و افسردگی بیماران در سه فاصله زمانی 48 ساعت پس از بستری شدن، روز ترخیص و دو ماه پس از ترخیص با استفاده از HADS مورد اندازهگیری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشانگر نگرانی بیماران در مورد نقش اجتماعی، ارتباطات بین فردی و سلامت فردی بودند که این نگرانی میتوانست علایم بیماری را وخیمتر و انجام مراقبت در آینده از آنان را دشوارتر نماید. بعد از مداخله میزان اضطراب و افسردگی در گروه آزمون به طور معنیداری از گروه شاهد کمتر و میانگین اضطراب و افسردگی در دو گروه شاهد و آزمون به ترتیب در زمان ترخیص و دو ماه بعد از ترخیص بود (05/0>p).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج سودمند حاصل از مداخله آموزش بر کاهش اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به انفارکتوس قلبی، ایمن مورد باید جزو اهداف مراقبتی کادر درمانی قرار گیرد تا بدین وسیله از مدت اقامت کاسته و احتمال بازگشت بیماران پیشگیری شده و کیفیت زندگی آنان افزایش یابد.
کلید واژگان
اضطرابافسردگی
انفارکتوس میوکارد
آناتومی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-06-011391-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهدانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه




