کیفیت خدمات بهداشت خانواده در پایگاههای بهداشت شهرهای منتخب استان آذربایجان غربی از واقعیت تا انتظارات دریافت کنندگان خدمات
(ندگان)پدیدآور
نبیلو, بهرامرسولی, ، جوادنوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیش زمینه و هدف: مراقبتهای اولیه بهداشتی بالاخص بهداشت خانواده به عنوان خدمات مورد ارائه دراولین سطح تماس نقش اساسی در تامین و حفظ سلامتی دارند. با وجود این کیفیت خدمات یکی از چالشهای اصلی در نظامهای سلامت است. در مدیریت کیفیت دریافت کنندگان خدمات نقش مهمی در شناخت نیازها و ترجیحات خود دارند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت موجود و انتظارات مراجعین از خدمات بهداشت خانواده در پایگاههای بهداشت شهرهای منتخب استان آذربایجان غربی طراحی و اجرا گردید.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال 1390 بصورت مقطعی بر روی 390 نفر از زنان دریافت کننده خدمات بهداشت خانواده انجام گرفت. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسشنامه سروکوال بود. تحلیل نتایج با آمار توصیفی و آزمونهای X2، فریدمن و ویلکاکسون صورت گرفت.یافتهها: از مجموع 390 نفر نمونه دریافت کننده خدمات، 51درصد در ارومیه، 28درصد در خوی و 21درصد ساکن بوکان بودند نتایج نشان داد از نظر 1/91درصد پاسخگویان انتظارات برآورده نمیشود. مقایسه ابعاد پنجگانه کیفیت نشان داد کمترین و بیشترین شکاف کیفیت خدمات بترتیب در بعد همدلی و بعد پاسخگویی بود. براساس آزمون X2 شهر محل سکونت با شکاف کلی کیفیت ارتباط معنیدار(001/0
کلید واژگان
بهداشت خانوادهابعاد کیفیت
مراقبتهای اولیه بهداشتی
پایگاه بهداشتی
آناتومی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-07-011392-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز،




