| dc.contributor.author | مرادی, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | فتحی, داود | fa_IR |
| dc.contributor.author | غریبزاده, رامین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فائیدفر, زیبا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:34:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:34:02Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:34:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:34:02Z | |
| dc.date.issued | 2016-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مرادی, مسعود, فتحی, داود, غریبزاده, رامین, فائیدفر, زیبا. (1395). مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری. مجله مطالعات علوم پزشکی, 27(3), 248-256. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3434-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487416 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: ناتوانی یادگیری یکی از عواملی است که میتواند بر ویژگیهای شخصیتی، عملکردی و تحصیلی دانشآموزان تأثیر بگذارد. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت.
مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال 94-1393 تشکیل دادند. 70 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری (35 دانشآموز عادی و 35 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری) بهعنوان نمونه پژوهش، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (PASS)، پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه و پرسشنامه احساس تنهایی LQ)) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی بهطور معنیداری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است P<0/05)).
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از تأثیرات منفی ناتوانی یادگیری بر متغیرهای اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و احساس تنهایی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 470 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | فرسودگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | اهمالکاری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | احساس تنهایی | fa_IR |
| dc.subject | ناتوانیهای یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی. (نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 248 | |
| dc.citation.epage | 256 | |