مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
مرادی, مسعودفتحی, داودغریبزاده, رامینفائیدفر, زیبانوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: ناتوانی یادگیری یکی از عواملی است که میتواند بر ویژگیهای شخصیتی، عملکردی و تحصیلی دانشآموزان تأثیر بگذارد. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت.
مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال 94-1393 تشکیل دادند. 70 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری (35 دانشآموز عادی و 35 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری) بهعنوان نمونه پژوهش، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (PASS)، پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه و پرسشنامه احساس تنهایی LQ)) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی بهطور معنیداری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است P
کلید واژگان
فرسودگی تحصیلیاهمالکاری تحصیلی
احساس تنهایی
ناتوانیهای یادگیری
روانشناسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-06-011395-03-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی. (نویسنده مسئول)گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه




