نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحمید, نجمهfa_IR
dc.contributor.authorوطن‌خواه, محمدfa_IR
dc.contributor.authorمهرابی‌زاده هنرمند, مهنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:33:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:33:37Z
dc.date.available1399-08-21T22:33:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:33:37Z
dc.date.issued2013-12-01en_US
dc.date.issued1392-09-10fa_IR
dc.identifier.citationحمید, نجمه, وطن‌خواه, محمد, مهرابی‌زاده هنرمند, مهناز. (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های کیفت زندگی به شیوه گروهی بر شادکامی و سرزندگی سالمندان مرد شهر اهواز. مجله مطالعات علوم پزشکی, 24(10), 800-811.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-1990-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487375
dc.description.abstractپیش زمینه و هدف: : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی و سرزندگی سالمندان انجام شده است. روش: طرح پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و گواه می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه بازنشستگان مرد مراجعه کننده به کانون بازنشستگان اهواز بوده است که از میان آن‌ها 30 نفر که از لحاظ شادکامی یک انحراف معیار از میانگین کمتر بودند، به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش و کنترل از لحاظ سن، سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی اجتماعی همگن بودند. گروه آزمایش 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر کیفیت زندگی به شیوه‌ی گروهی قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و مقیاس سرزندگی رایان و فردریک بود که شرکت‌کنندگان در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون به سؤالات آن پاسخ دادند. از روش‌های آماری توصیفی و کوواریانس جهت تجزیه و تحلیل اثربخشی آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیر شادکامی و سرزندگی تفاوت معنی‌داری وجود دارد(001/0P<). میزان شادکامی و سرزندگی در گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنی‌داری بیش از گروه کنترل بود. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های کیفیت زندگی که از ترکیب روان‌شناسی مثبت‌نگر با رویکرد شناخت- رفتاری شکل گرفته، می‌تواند شادکامی و سرزندگی افراد سالمند را افزایش دهد.fa_IR
dc.format.extent184
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش مبتنی بر کیفیت زندگی به شیوه گروهیfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectسرزندگیfa_IR
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectآناتومیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مهارت‌های کیفت زندگی به شیوه گروهی بر شادکامی و سرزندگی سالمندان مرد شهر اهوازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز،fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید چمران اهواز،fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران،fa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue10
dc.citation.spage800
dc.citation.epage811


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد