نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغضنفری, فیروزهfa_IR
dc.contributor.authorحسینی رمقانی, نسرین الساداتfa_IR
dc.contributor.authorمرادیانی گیزه رود, سیده خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorمهرابی, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorپناهی, هادیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:32:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:32:20Z
dc.date.available1399-08-21T22:32:20Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:32:20Z
dc.date.issued2016-10-01en_US
dc.date.issued1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationغضنفری, فیروزه, حسینی رمقانی, نسرین السادات, مرادیانی گیزه رود, سیده خدیجه, مهرابی, مهناز, پناهی, هادی. (1395). بررسی اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سلامت عمومی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 27(7), 629-641.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-3401-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487281
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی بر سلامت عمومی و مؤلفه‌‌های آن (نشانه‌‌های جسمانی، بی‌‌خوابی و اضطراب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی) در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی بود.  مواد و روش‌ کار: طرح پژوهش به‌صورت شبه‌‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه می‌‌باشد. بدین منظور 34 نفر از مادران دانش‌‌آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی بعد از نمونه‌‌گیری هدفمند به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. از فهرست رفتاری کودک (فرم گزارش والدین CBCL و فرم معلم TRF) به همراه مصاحبه بالینی به‌عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه سلامت عمومی، برای گردآوری داده‌‌ها در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال گردید.  داده‌‌ها با استفاده از شاخص‌‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌‌ها نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی منجر به تفاوت معنادار آماری  (01/0>p) بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی سلامت عمومی و تمام زیر مقیاس‌های آن یعنی نشانه‌‌های جسمانی، بی‌‌خوابی و اضطراب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی شد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی در افزایش سلامت عمومی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد می‌‌شود.fa_IR
dc.format.extent521
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال لجبازی نافرمانیfa_IR
dc.subjectفرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectسلامت عمومیfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سلامت عمومی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، همیان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه لرستانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue7
dc.citation.spage629
dc.citation.epage641


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد