نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعرب قائنی, ماریهfa_IR
dc.contributor.authorهاشمیان, کیانوشfa_IR
dc.contributor.authorمجتبایی, میناfa_IR
dc.contributor.authorمجدآرا, الههfa_IR
dc.contributor.authorآقابیکی, آتوساfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T22:29:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T22:29:28Z
dc.date.available1399-08-21T22:29:27Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T22:29:28Z
dc.date.issued2017-05-01en_US
dc.date.issued1396-02-11fa_IR
dc.identifier.citationعرب قائنی, ماریه, هاشمیان, کیانوش, مجتبایی, مینا, مجدآرا, الهه, آقابیکی, آتوسا. (1396). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرات ورزی در دانشجویان مضطرب. مجله مطالعات علوم پزشکی, 28(2), 119-129.fa_IR
dc.identifier.issn2717-008X
dc.identifier.urihttp://umj.umsu.ac.ir/article-1-3741-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487044
dc.description.abstractپیش‌زمینه و هدف: یکی از جدی­ترین مشکلات نوجوانان و جوانان عدم وجود رفتار جرئت­ورزانه است، لازمه داشتن رفتار جرئت­مندانه آگاهی داشتن از خود، توانایی­ها و ادراک مؤثر از محیط است. در میان روش آموزش ذهن­آگاهی، رایج­ترین آن آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرئت­ورزی در دانشجویان مضطرب بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در برگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان مینودشت بود. نمونه آماری مشتمل بر 45 نفر بود که ذهن­آگاهی پایین، جرئت ورزی پایین و اضراب بالا داشتند. افراد گروه نمونه به‌تصادف در گروه­های آزمایشی، کنترل و پلاسیبو جایگزین شدند. کلیه افراد گروه نمونه آزمون جرئت­ورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه اضراب کتل را در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون، و مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هوشیاری (MAAS) را در مرحله پیش‌آزمون تکمیل کردند. یافته‌ها: تحلیل داده­ها با استفاده آر روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد که روش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افزایش جرئت­ورزی تأثیر داشته است (001/0P<،064/35F=). بین آموزش ذهن­آگاهی و کاهش اضطراب نیز تفاوت معنی­دار مشاهده شد (001/0P<،F=6/823.) درنهایت 67 درصد واریانس جرئت­ورزی به‌وسیله MBSR تبیین می­شود. بحث و نتیجه‌گیری: روش آموزش ذهن­آگاهی در افزایش جرئت­ورزی و کاهش اضراب به‌طور معنی­داری اثربخش‌تر از گروه کنترل و پلاسیبو بود.fa_IR
dc.format.extent502
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ارومیهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofStudies in Medical Sciencesen_US
dc.subjectذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectجرأت‌ورزیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرات ورزی در دانشجویان مضطربfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue2
dc.citation.spage119
dc.citation.epage129


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد