اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرات ورزی در دانشجویان مضطرب
(ندگان)پدیدآور
عرب قائنی, ماریههاشمیان, کیانوشمجتبایی, مینامجدآرا, الههآقابیکی, آتوسانوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: یکی از جدیترین مشکلات نوجوانان و جوانان عدم وجود رفتار جرئتورزانه است، لازمه داشتن رفتار جرئتمندانه آگاهی داشتن از خود، تواناییها و ادراک مؤثر از محیط است. در میان روش آموزش ذهنآگاهی، رایجترین آن آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرئتورزی در دانشجویان مضطرب بود.
روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در برگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان مینودشت بود. نمونه آماری مشتمل بر 45 نفر بود که ذهنآگاهی پایین، جرئت ورزی پایین و اضراب بالا داشتند. افراد گروه نمونه بهتصادف در گروههای آزمایشی، کنترل و پلاسیبو جایگزین شدند. کلیه افراد گروه نمونه آزمون جرئتورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه اضراب کتل را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، و مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هوشیاری (MAAS) را در مرحله پیشآزمون تکمیل کردند.
یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده آر روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که روش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افزایش جرئتورزی تأثیر داشته است (001/0P
کلید واژگان
ذهنآگاهیجرأتورزی
اضطراب
دانشجو
عمومى
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-05-011396-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایراندانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
دانشکده روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران




