| dc.contributor.author | سپهریان آذر, فیروزه | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدی مجره, ، سامره | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدنیا, ، سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرنودی, لیدا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:29:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:29:10Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:29:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:29:10Z | |
| dc.date.issued | 2014-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سپهریان آذر, فیروزه, اسدی مجره, ، سامره, اسدنیا, ، سعید, فرنودی, لیدا. (1393). رابطه سبکهای دلبستگی و راهبردهای مقابلهای با دشواریهای تنظیم هیجان در دوران نوجوانی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 25(10), 922-930. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-008X | |
| dc.identifier.uri | http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2548-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/487018 | |
| dc.description.abstract | پیشزمینه و هدف: تنظیم هیجان نقش مهمی بر عواطف و رفتار نوجوانان دارد. با توجه به نقش دلبستگی و راهبردهای مقابلهای کارآمد در تحول مهارتهای تنظیم هیجانی، پژوهش حاضر باهدف تعیین ارتباط میان سبکهای دلبستگی و سبکهای مقابلهای با دشواریهای تنظیم هیجان در نوجوانان انجام گردید.روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را 5291 هزار نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم و سوم دبیرستانهای شهر تالش تشکیل میداد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 200 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه از این جامعه انتخاب شدند؛ و از آنها خواسته شد تا به مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)، پرسشنامه دلبستگی نوجوانان به والدین و همسالان (IPPA-R) و پرسشنامه سبکهای مقابله (CSQ) پاسخ دهند. دادههای پژوهش با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد رابطه بین دشواریهای تنظیم هیجان با دلبستگی به مادر، دلبستگی به پدر و دلبستگی به همسالان منفی و معنیدار است. همچنین رابطه دشواریهای تنظیم هیجان با سبک مقابلهای مسئله مدار منفی و معنیدار و با راهبرد مقابلهای هیجان مدار مثبت و معنیدار بود. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام، سازههای دلبستگی به مادر، دلبستگی به همسالان و مقابله مسئلهمدار و هیجانمدار 24 درصد از تغییرات دشواریهای تنظیم هیجان را تبیین میکنند.بحث و نتیجهگیری: دلبستگی به والدین و همسالان و استفاده از سبکهای مقابلهای کارآمد ازجمله عوامل مهمی است که در دشواریهای تنظیم هیجان نقش دارند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 422 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Studies in Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | دشواریهای تنظیم هیجان | fa_IR |
| dc.subject | سبکهای دلبستگی | fa_IR |
| dc.subject | سبک مقابلهای مسئله مدار | fa_IR |
| dc.subject | سبک مقابلهای هیجان مدار | fa_IR |
| dc.subject | آناتومی | fa_IR |
| dc.title | رابطه سبکهای دلبستگی و راهبردهای مقابلهای با دشواریهای تنظیم هیجان در دوران نوجوانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | گزارش مورد | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه ارومیه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه ارومیه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور تالش | fa_IR |
| dc.citation.volume | 25 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 922 | |
| dc.citation.epage | 930 | |