رابطه سبکهای دلبستگی و راهبردهای مقابلهای با دشواریهای تنظیم هیجان در دوران نوجوانی
(ندگان)پدیدآور
سپهریان آذر, فیروزهاسدی مجره, ، سامرهاسدنیا, ، سعیدفرنودی, لیدانوع مدرک
Textگزارش مورد
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: تنظیم هیجان نقش مهمی بر عواطف و رفتار نوجوانان دارد. با توجه به نقش دلبستگی و راهبردهای مقابلهای کارآمد در تحول مهارتهای تنظیم هیجانی، پژوهش حاضر باهدف تعیین ارتباط میان سبکهای دلبستگی و سبکهای مقابلهای با دشواریهای تنظیم هیجان در نوجوانان انجام گردید.روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را 5291 هزار نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم و سوم دبیرستانهای شهر تالش تشکیل میداد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 200 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه از این جامعه انتخاب شدند؛ و از آنها خواسته شد تا به مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)، پرسشنامه دلبستگی نوجوانان به والدین و همسالان (IPPA-R) و پرسشنامه سبکهای مقابله (CSQ) پاسخ دهند. دادههای پژوهش با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد رابطه بین دشواریهای تنظیم هیجان با دلبستگی به مادر، دلبستگی به پدر و دلبستگی به همسالان منفی و معنیدار است. همچنین رابطه دشواریهای تنظیم هیجان با سبک مقابلهای مسئله مدار منفی و معنیدار و با راهبرد مقابلهای هیجان مدار مثبت و معنیدار بود. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام، سازههای دلبستگی به مادر، دلبستگی به همسالان و مقابله مسئلهمدار و هیجانمدار 24 درصد از تغییرات دشواریهای تنظیم هیجان را تبیین میکنند.بحث و نتیجهگیری: دلبستگی به والدین و همسالان و استفاده از سبکهای مقابلهای کارآمد ازجمله عوامل مهمی است که در دشواریهای تنظیم هیجان نقش دارند.
کلید واژگان
دشواریهای تنظیم هیجانسبکهای دلبستگی
سبک مقابلهای مسئله مدار
سبک مقابلهای هیجان مدار
آناتومی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2014-12-011393-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشگاه ارومیهدانشگاه ارومیه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
دانشگاه پیام نور تالش




