اعتباریابی مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز
(ندگان)پدیدآور
زرگر, یداللهسجادی, سیده فاطمهمهرابی زاده هنرمند, مهنازارشدی, نسریننوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان برای سنجش ویژگیهای شخصیتی مرزی در کودکان 9 سال و بالاتر ساخته شده است. این پرسشنامه با اقتباس از مقیاس مرزی PAI (پرسشنامه ارزیابی شخصیت) ساخته شد و ابعاد بیثباتی عاطفی، مشکلات هویتی، روابط منفی و خودجرحی را میسنجد. پژوهش حاضر باهدف اعتباریابی مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان (BPFS-C) در نمونه غیربالینی دانش آموزان انجام شده است.مواد و روش کار: تعداد 400 دانشآموز (200 دختر، 200 پسر) با میانگین سنی 78/15 به روش تصادفی چندمرحلهای از دبیرستانهای شهر شیراز انتخاب شدند و مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان (BPFS-C) و مقیاس شخصیت مرزی (STB) بر روی این دانشآموزان اجرا شد. اعتبار BPFS-C به سه روش تحلیل عامل تأییدی، اعتبار همزمان و اعتبار ملاک سنجیده شد و بهمنظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ و تنصیف ارزیابی شد.یافتهها: همبستگی بین مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکانو مقیاس شخصیت مرزی در سطح 001/0>p معنیدار است (51/0 r =). آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 84/0 و برای خرده مقیاسهای بیثباتی عاطفی، مشکلات هویتی، روابط منفی و خود جرحی، به ترتیب برابر با 78/0، 77/0، 77/0 و 76/0 است. علاوه بر این نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی (05/0 = RMSEA) گویای برازندگی نسبتاً خوب ساختار چهار عاملی مقیاس شخصیت مرزی کودکان است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزی کودکان در ایران از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است.
کلید واژگان
مقیاس ویژگیهای شخصیت مرزیپایایی
اعتبار
آناتومی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-06-011393-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، خوزستان، ایرانگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، خوزستان، ایران باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان (واحد شیراز
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران، اهواز، خوزستان، ایران
گروه روانشناسی صنعتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز،




