| dc.contributor.author | غلامی, بهنام | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمی, بهنام | fa_IR |
| dc.contributor.author | مرادی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T22:22:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T22:22:22Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T22:22:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T22:22:22Z | |
| dc.date.issued | 2015-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غلامی, بهنام, قاسمی, بهنام, مرادی, محمدرضا. (1394). بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی. مجله پرستاری و مامایی, 13(2), 147-153. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-0306 | |
| dc.identifier.issn | 2008-742X | |
| dc.identifier.uri | http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2017-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/486397 | |
| dc.description.abstract | بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی بهنام غلامی بروجنی [1] *، بهنام قاسمی [2] ، محمدرضا مرادی [3] تاریخ دریافت 27/10/1393 تاریخ پذیرش 24/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: عقبماندگی ذهنی یکی از رایجترین معلولیتهای ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهد. هدف از این تحقیق تعیین تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. مواد و روشها: در یک مطالعه مورد- شاهدی 30 دانشآموز پسر کمتوان ذهنی را در دو گروه (کنترل، 15 کمتوان ذهنی با میانگین سنی 11/3 ± 23/11 سال، قد 51/7 ± 148 سانتیمتر، وزن 13/5 ± 26/35 کیلوگرم) و (تجربی، 15 کمتوان ذهنی با میانگین سنی 25/2 ± 53/11 سال، قد 02/7 ±150 سانتیمتر، وزن 08/7 ± 12/42 کیلوگرم)، 8 هفته و هفتهای سه بار تمرین ثبات مرکزی توسط گروه تجربی انجام داده شد. در پیشآزمون و پسآزمون تست شارپاند رومبرگ برای اندازهگیری تعادل ایستا و تست برخاستن و راه رفتن برای اندازهگیری تعادل پویای دو گروه موردبررسی قرار گرفت. از آزمون t مستقل برای تجزیهوتحلیل دادهها (05/0 p≤ ) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوتهای معنیداری در میانگین تعادل ایستا (چشمباز (000/ 0 (p≤ ، چشمبسته (000/0 p≤ )) و همچنین تعادل پویا (000/0 p ≤ ) در بین دو گروه وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: برنامه تمرینی ثبات مرکزی، تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی را بهبود میبخشد و میتواند همراه با دیگر برنامههای تمرینی برای بهبود تعادل دانشآموزان کمتوان استفاده شود. کلیدواژهها : کمتوان ذهنی، ثبات مرکزی، تعادل ایستا، تعادل پویا مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 153-147 آدرس مکاتبه: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد، تلفن: 09139777107 Email: behnamgholami11@yahoo.com [1] دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول) [2] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد [3] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد | fa_IR |
| dc.format.extent | 412 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Nursing and Midwifery Journal | en_US |
| dc.subject | کمتوان ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | ثبات مرکزی | fa_IR |
| dc.subject | تعادل ایستا | fa_IR |
| dc.subject | تعادل پویا | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان کمتوان ذهنی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 147 | |
| dc.citation.epage | 153 | |