• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پرستاری و مامایی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

    (ندگان)پدیدآور
    غلامی, بهنامقاسمی, بهناممرادی, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    412.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی     بهنام غلامی بروجنی [1] *، بهنام قاسمی [2] ، محمدرضا مرادی [3]     تاریخ دریافت 27/10/1393 تاریخ پذیرش 24/01/1394     چکیده   پیش‌زمینه و هدف: عقب‌ماندگی ذهنی یکی از رایج‌ترین معلولیت‌های ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. هدف از این تحقیق تعیین تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود.   مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مورد- شاهدی 30 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی را در دو گروه (کنترل، 15 کم‌توان ذهنی با میانگین سنی 11/3 ± 23/11 سال، قد 51/7 ± 148 سانتی‌متر، وزن 13/5 ± 26/35 کیلوگرم) و (تجربی، 15 کم‌توان ذهنی با میانگین سنی 25/2 ± 53/11 سال، قد 02/7 ±150 سانتی‌متر، وزن 08/7 ± 12/42 کیلوگرم)، 8 هفته و هفته‌ای سه بار تمرین ثبات مرکزی توسط گروه تجربی انجام داده شد. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تست شارپ‌اند رومبرگ برای اندازه‌گیری تعادل ایستا و تست برخاستن و راه رفتن برای اندازه‌گیری تعادل پویای دو گروه موردبررسی قرار گرفت. از آزمون t مستقل برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (05/0 p≤ ) استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج نشان داد تفاوت‌های معنی‌داری در میانگین تعادل ایستا (چشم‌باز (000/ 0 (p≤ ، چشم‌بسته (000/0 p≤ )) و همچنین تعادل پویا (000/0 p ≤ ) در بین دو گروه وجود دارد.   بحث و نتیجه‌گیری: برنامه تمرینی ثبات مرکزی، تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند همراه با دیگر برنامه‌های تمرینی برای بهبود تعادل دانش‌آموزان کم‌توان استفاده شود.   کلیدواژه‌ها : کم‌توان ذهنی، ثبات مرکزی، تعادل ایستا، تعادل پویا     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پی‌درپی 67، اردیبهشت 1394، ص 153-147     آدرس مکاتبه: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد، تلفن: 09139777107   Email: behnamgholami11@yahoo.com   [1] دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول)   [2] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد   [3] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد
    کلید واژگان
    کم‌توان ذهنی
    ثبات مرکزی
    تعادل ایستا
    تعادل پویا
    پرستاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-05-01
    1394-02-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول)
    استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد
    استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد

    شاپا
    2717-0306
    2008-742X
    URI
    http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2017-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/486397

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب