بررسی ارتباط سبکهای تنظیم شناختی هیجان با تکانشگری و اختلال شخصیت مرزی در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
غفاری, مظفررضایی, اکبرنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تنظیم شناختی هیجان نقش برجسته ای در کنترل اختلالات روانی دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه سبکهای تنظیم شناختی هیجان با صفات مرزی و رفتارهای تکانشی دانشجویان بود. مواد و روشها: نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بودند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای صفات مرزی، رفتارهای تکانشی بارت و تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. بحث و نتیجهگیری: آموزش راهبردهای مؤثر تنظیم شناختی هیجان بهتر است به عنوان بخشی از مداخله در درمان رفتارهای تکانشی و اختلال شخصیت مرزی مورد نظر قرار گرفته شود. یافتهها: بین متغیر اختلال شخصیت مرزی با سبکهای سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعهآمیز بودن، سرزنش دیگران تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت، ولی با سبکهای پذیرش و ارزیابی مجدد مثبت رابطه منفی وجود داشت (5 0/0 >P). بین متغیر تکانشگری با سبکهای سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعه آمیز بودن، سرزنش دیگران تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت، ولی با سبکهای پذیرش و ارزیابی مجدد مثبت ارتباط منفی وجود داشت (5 0/0 > P). نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که سبکهای تنظیم شناختی هیجان در تبیین متغیر اختلال شخصیت مرزی (646/0 ) و تکانشگری (645/0 ) سهم دارند.
کلید واژگان
تنظیم شناختی هیجانتکانشگری
اختلال شخصیت مرزی.
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-01-011392-10-11




