نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorویسکرمی, حسنعلیfa_IR
dc.contributor.authorخدایی, سجادfa_IR
dc.contributor.authorغضنفری, فیروزهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:49:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:49:29Z
dc.date.available1399-08-21T21:49:29Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:49:29Z
dc.date.issued2020-01-01en_US
dc.date.issued1398-10-11fa_IR
dc.identifier.citation(2020). scientific magazine yafte, 21(4), 86-105.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-2887-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483710
dc.description.abstractمقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف­ های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. مواد و روش ­ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون و پیگیری 2 ماهه اجرا شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی داوطلب شرکت در مداخله بودند، که به روش نمونه­ گیری تصادفی از بین 1500 نفر دانشجویان بر اساس نمرات اضطراب اجتماعی و مصاحبه بالینی ساختار یافته انتخاب و به‌ صورت تصادفی در سه گروه؛ درمان فراشناختی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه گواه گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی درمان فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به صورت گروهی در 10 جلسه دریافت کردند. هر سه گروه در مرحله پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری به پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) و تحریف های شناختی حمام چی و همکاران (2004)  پاسخ دادند. داده ­های جمع‌آوری‌شده با استفاده از از روش تحلیل کوواریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه‌ و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف­ های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان اثربخش هستند (001/0≥P). همچنین نتایج در مرحله پیگیری حفظ شدند. بحث و نتیجه ­گیری:  با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می­توان از این مداخله­ ها در کنار درمان دارویی و دیگر درمان‌های مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به‌عنوان روش ­های‌ درمانی مفید و مکمل استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent403
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectگروه درمانیfa_IR
dc.subjectفراشناختfa_IR
dc.subjectدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectتحریف های شناختیfa_IR
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف‌های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue4
dc.citation.spage86
dc.citation.epage105


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد