مقایسه اثربخشی گروهدرمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریفهای شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
ویسکرمی, حسنعلیخدایی, سجادغضنفری, فیروزهنوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروهدرمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری 2 ماهه اجرا شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی داوطلب شرکت در مداخله بودند، که به روش نمونه گیری تصادفی از بین 1500 نفر دانشجویان بر اساس نمرات اضطراب اجتماعی و مصاحبه بالینی ساختار یافته انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه؛ درمان فراشناختی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه گواه گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی درمان فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به صورت گروهی در 10 جلسه دریافت کردند. هر سه گروه در مرحله پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری به پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) و تحریف های شناختی حمام چی و همکاران (2004) پاسخ دادند. داده های جمعآوریشده با استفاده از از روش تحلیل کوواریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که گروهدرمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان اثربخش هستند (001/0≥P). همچنین نتایج در مرحله پیگیری حفظ شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان از این مداخله ها در کنار درمان دارویی و دیگر درمانهای مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بهعنوان روش های درمانی مفید و مکمل استفاده نمود.
کلید واژگان
گروه درمانیفراشناخت
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
تحریف های شناختی
اضطراب اجتماعی
دانشجویان
روانشناسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-011398-10-11
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایرانگروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران




