• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 21, Issue 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 21, Issue 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف‌های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    ویسکرمی, حسنعلیخدایی, سجادغضنفری, فیروزه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    403.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    كاربردي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف­ های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. مواد و روش ­ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون و پیگیری 2 ماهه اجرا شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی داوطلب شرکت در مداخله بودند، که به روش نمونه­ گیری تصادفی از بین 1500 نفر دانشجویان بر اساس نمرات اضطراب اجتماعی و مصاحبه بالینی ساختار یافته انتخاب و به‌ صورت تصادفی در سه گروه؛ درمان فراشناختی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه گواه گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی درمان فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به صورت گروهی در 10 جلسه دریافت کردند. هر سه گروه در مرحله پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری به پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) و تحریف های شناختی حمام چی و همکاران (2004)  پاسخ دادند. داده ­های جمع‌آوری‌شده با استفاده از از روش تحلیل کوواریانس با اندازه­ گیری مکرر تجزیه‌ و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که گروه‌درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف­ های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان اثربخش هستند (001/0≥P). همچنین نتایج در مرحله پیگیری حفظ شدند. بحث و نتیجه ­گیری:  با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می­توان از این مداخله­ ها در کنار درمان دارویی و دیگر درمان‌های مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به‌عنوان روش ­های‌ درمانی مفید و مکمل استفاده نمود.
    کلید واژگان
    گروه درمانی
    فراشناخت
    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
    تحریف های شناختی
    اضطراب اجتماعی
    دانشجویان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-01-01
    1398-10-11
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
    گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
    گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران

    شاپا
    1563-0773
    URI
    http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2887-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483710

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب