نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخدامی, نغمهfa_IR
dc.contributor.authorملک پور, مختارfa_IR
dc.contributor.authorقمرانی, امیرfa_IR
dc.contributor.authorآتش پور, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:47:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:47:42Z
dc.date.available1399-08-21T21:47:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:47:42Z
dc.date.issued2020-04-01en_US
dc.date.issued1399-01-13fa_IR
dc.identifier.citation(2020). scientific magazine yafte, 22(1), 25-38.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-2913-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483570
dc.description.abstractمقدمه: اختلال نافرمـانی مقابله ­ای یکی از رایج ترین تشخیص­­های اخـتلالات سـلامت روان در دوران کودکی می باشد،که الگـوی عـودکننـده از رفتارهـای منفـی کارانـه، نافرمانی، سرکشی و خصم آلـود در برابـر اشـخاص صـاحب قدرت است که تأثیرات وسیعی بر فرد، خـانواده، مدرسـه و اجتماع دارد. از این رو پروتکل آموزش مهارت­ های ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله­ ای در راستای بهبود تعامل کودک با معلم تدوین گردید. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت­ های ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله­ ای و درمان شناختی – رفتاری  بر تعاملات کودک با معلم اجرا گردید. مواد و روش­ ها: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 60 کودک نافرمان مقابله ­ای 8 تا 12 ساله به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (روش مداخله: آموزش مهارت ­های ذهن آگاهی و درمان شناختی -رفتاری) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه رابطه معلم- دانش آموز و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بود. یافته ­ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش ذهن آگاهی و درمان شناختی-رفتاری بر افزایش تعامل کودک با معلم تأثیر معنی دار داشته است. همچنین بررسی ­ها نشان داد که  بین افزایش تعامل کودک با معلم تحت آموزش ذهن آگاهی و تحت درمان شناختی-رفتاری تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0P= ). بحث و نتیجه­ گیری: افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت درمان شناختی-رفتاری بوده اند، بیشتر از افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت آموزش ذهن آگاهی بوده­اند، می باشد.fa_IR
dc.format.extent321
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectکودکان نافرمانی مقابله ایfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectشناختی – رفتاریfa_IR
dc.subjectتعامل کودک با معلمfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.titleمقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ذهن گاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله ای و درمان شناختی –رفتاری بر تعاملات کودک با معلمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage25
dc.citation.epage38


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد