نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorساداتی بالادهی, مهساfa_IR
dc.contributor.authorتقی پور جوان, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorحسن نتاج, فهیمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:46:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:46:57Z
dc.date.available1399-08-21T21:46:57Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:46:57Z
dc.date.issued2019-05-01en_US
dc.date.issued1398-02-11fa_IR
dc.identifier.citation(2019). scientific magazine yafte, 21(1), 1-11.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-2718-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483506
dc.description.abstractمقدمه: اولین تکنیک آرام­ سازی عضلات بدن ، تن ­آرامی است و روش دیگر جهت بهبود خستگی مزمن، روش درمانی شناختیرفتاری می­ باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی دو روش درمان روانشناختی (درمان شناختی–رفتاری) و تن­ آرامی عضلانی (ریلکسشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران بود. مواد و روش­ ها: روش تحقیق  نیمه ­آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر تهران تشکیل می­ دادند. نمونه تحقیق شامل 36  نفر در دو گروه کنترل و 36  نفر در دو گروه آزمایش است.  روش نمونه­ گیری به صورت در­دسترس بود. ابتدا در هر دو گروه کنترل و دو گروه آزمایشی خستگی پرستاران  با پرسشنامه خستگی چالدر (1993) قبل از انجام آموزش درمان شناختی–رفتاری و تن­آرامی عضلانی با پیش ­آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس گروه آزمایش اول در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش درمانی شناختی–رفتاری و گروه آزمایش دوم در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش تن­آرامی عضلانی قرار گرفتند و دوباره پرسشنامه خستگی در هر 4 گروه با پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل داده­ها با نرم­افزار Spss18 و آزمون t  مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد آموزش درمان شناختی–رفتاری و تن­ آرامی عضلانی تدریجی بر کاهش خستگی پرستاران تاثیر معنی ­داری داشته است. با توجه به مجذور ضریب ایتا در سطح 05/0= α میزان تاثیر آموزش درمان شناختی - رفتاری بر کاهش خستگی پرستاران 6/79 درصد می باشد. بین کاهش خستگی دو گروه که تحت آموزش های متفاوت بودند در سطح معنی داری 05/0= α تفاوت معنی داری وجود ندارد. بحث و نتیجه­ گیری:    کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش درمان شناختی-رفتاری بوده­اند، بیشتر از کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش  تن­آرامی عضلانی تدریجی بوده­اند می ­باشد، ولی این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نیست.fa_IR
dc.format.extent365
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی – رفتاریfa_IR
dc.subjectتن آرامی عضلانیfa_IR
dc.subjectنشانگان خستگی مزمنfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectآموزش پرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه تاثیر آموزش روش درمان شناختی- رفتاری و تن آرامی عضلانی (ریلکسیشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage11


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد