مقایسه تاثیر آموزش روش درمان شناختی- رفتاری و تن آرامی عضلانی (ریلکسیشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران
(ندگان)پدیدآور
ساداتی بالادهی, مهساتقی پور جوان, عباسعلیحسن نتاج, فهیمهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اولین تکنیک آرام سازی عضلات بدن ، تن آرامی است و روش دیگر جهت بهبود خستگی مزمن، روش درمانی شناختیرفتاری می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی دو روش درمان روانشناختی (درمان شناختی–رفتاری) و تن آرامی عضلانی (ریلکسشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران بود.
مواد و روش ها: روش تحقیق نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر تهران تشکیل می دادند. نمونه تحقیق شامل 36 نفر در دو گروه کنترل و 36 نفر در دو گروه آزمایش است. روش نمونه گیری به صورت دردسترس بود. ابتدا در هر دو گروه کنترل و دو گروه آزمایشی خستگی پرستاران با پرسشنامه خستگی چالدر (1993) قبل از انجام آموزش درمان شناختی–رفتاری و تنآرامی عضلانی با پیش آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس گروه آزمایش اول در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش درمانی شناختی–رفتاری و گروه آزمایش دوم در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش تنآرامی عضلانی قرار گرفتند و دوباره پرسشنامه خستگی در هر 4 گروه با پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل دادهها با نرمافزار Spss18 و آزمون t مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آموزش درمان شناختی–رفتاری و تن آرامی عضلانی تدریجی بر کاهش خستگی پرستاران تاثیر معنی داری داشته است. با توجه به مجذور ضریب ایتا در سطح 05/0= α میزان تاثیر آموزش درمان شناختی - رفتاری بر کاهش خستگی پرستاران 6/79 درصد می باشد. بین کاهش خستگی دو گروه که تحت آموزش های متفاوت بودند در سطح معنی داری 05/0= α تفاوت معنی داری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری: کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش درمان شناختی-رفتاری بودهاند، بیشتر از کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش تنآرامی عضلانی تدریجی بودهاند می باشد، ولی این تفاوت از نظر آماری معنیدار نیست.
کلید واژگان
درمان شناختی – رفتاریتن آرامی عضلانی
نشانگان خستگی مزمن
پرستاران
آموزش پرستاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-011398-02-11
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایراندانشکده روانشناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران




