• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 21, Issue 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 21, Issue 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تاثیر آموزش روش درمان شناختی- رفتاری و تن آرامی عضلانی (ریلکسیشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران

    (ندگان)پدیدآور
    ساداتی بالادهی, مهساتقی پور جوان, عباسعلیحسن نتاج, فهیمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    365.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اولین تکنیک آرام­ سازی عضلات بدن ، تن ­آرامی است و روش دیگر جهت بهبود خستگی مزمن، روش درمانی شناختیرفتاری می­ باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی دو روش درمان روانشناختی (درمان شناختی–رفتاری) و تن­ آرامی عضلانی (ریلکسشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران بود. مواد و روش­ ها: روش تحقیق  نیمه ­آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر تهران تشکیل می­ دادند. نمونه تحقیق شامل 36  نفر در دو گروه کنترل و 36  نفر در دو گروه آزمایش است.  روش نمونه­ گیری به صورت در­دسترس بود. ابتدا در هر دو گروه کنترل و دو گروه آزمایشی خستگی پرستاران  با پرسشنامه خستگی چالدر (1993) قبل از انجام آموزش درمان شناختی–رفتاری و تن­آرامی عضلانی با پیش ­آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس گروه آزمایش اول در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش درمانی شناختی–رفتاری و گروه آزمایش دوم در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش تن­آرامی عضلانی قرار گرفتند و دوباره پرسشنامه خستگی در هر 4 گروه با پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل داده­ها با نرم­افزار Spss18 و آزمون t  مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد آموزش درمان شناختی–رفتاری و تن­ آرامی عضلانی تدریجی بر کاهش خستگی پرستاران تاثیر معنی ­داری داشته است. با توجه به مجذور ضریب ایتا در سطح 05/0= α میزان تاثیر آموزش درمان شناختی - رفتاری بر کاهش خستگی پرستاران 6/79 درصد می باشد. بین کاهش خستگی دو گروه که تحت آموزش های متفاوت بودند در سطح معنی داری 05/0= α تفاوت معنی داری وجود ندارد. بحث و نتیجه­ گیری:    کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش درمان شناختی-رفتاری بوده­اند، بیشتر از کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش  تن­آرامی عضلانی تدریجی بوده­اند می ­باشد، ولی این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نیست.
    کلید واژگان
    درمان شناختی – رفتاری
    تن آرامی عضلانی
    نشانگان خستگی مزمن
    پرستاران
    آموزش پرستاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-05-01
    1398-02-11
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ایران
    دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران
    دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران

    شاپا
    1563-0773
    URI
    http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2718-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483506

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب